Hopp til innhold

Kuppet modellkonkurranse fra klesgigant

Da klesmerket American Apparel søkte etter XL-modeller til sin nye kleskolleksjon, endte det med at kampanjen ble kuppet, og fokuset et helt annet enn hva som var planlagt.

Nancy upton vs American Apparel

Nancy Upton sendte inn flere bilder av seg selv for å gi en tydelig beskjed til American Apparel om hva hun mente om kampanjen deres.

Foto: Nancy Upton/ Schloss

American Apparel lanserte med stolthet kleskolleksjonen «The Next Big Thing» i august. Klærne var selskapets forsøkt på å nå mer omfangsrike kvinner, men i stedet ble kampanjen gjort til latter.

Feilslått konkurranse

Sammen med kleskolleksjonen, lanserte selskapet nemlig en konkurranse der brukerne ble oppfordret til å sende inn bilder av seg. Bildene ble karaktersatt, og vinneren av konkurransen skulle bli American Apparels nye modell og ansikt i en stor kampanje.

Det tok ikke lang tid før folk begynte å reagere. Nancy Upton var en av mange som lot seg provosere av konkurransens premisser, og at klesfabrikantens «store» størrelse slett ikke var spesielt stor.

(Saken fortsetter under bildet)

Nancy upton vs American Apparel

Nancy Upton blåser i rådet om at man må vente i minst to timer med å bade etter et måltid.

Foto: Nancy Upton/ Shannon Schloss

Bader i majones

Hun bestemte seg for å sende inn bilder av seg selv, der hun viser en nærmest seksuell tilnærming til mat.

De lettkledde bildene viser henne i flere matglade situasjoner. Den irriterte modellen sitter blant annet i et badekar fullt av majones, med en stor kylling stappet inn i munnen, og en pai plantet midt i skrittet.

Stuntet fikk en del oppmerksomhet på nettet, men det var da Nancy Upton til slutt sto som vinner av konkurransen etter en massiv nettkampanje, at bråket startet.

– Du prøver å ødelegge for oss

Nancy upton vs American Apparel

Et badekar fullt av majones er kun for de mest ihuga majoneselskere.

Foto: Shannon Scloss

American Apparel likte dårlig at det ble gjort narr av kampanjen, og prøvde å ta affære. Selskapets kreative sjef sendte derfor en lang e-post til Upton, der hun ga tydelig utrykk for hva hun mente om konkurransebidraget.

– Det er synd at du prøver å ødelegge for de gode intensjonene vi hadde for dette prosjektet med din personlige oppfatning, sa Iris Alonzo i brevet.

– Og angående konkurransen – selv om du helt tydelig var den mest populære deltageren, har vi valgt å dele ut prisen til andre kandidater som vi føler eksemplifiserer vår tanke om skjønnhet på inn- og utsiden på en bedre måte.

Måtte krype til korset

Upton publiserte e-posten på bloggen sin, og innlegget ble kjapt fanget opp av bloggere og nyhetssider, som republiserte American Apparels begrunnelse for å overkjøre vinnerbidraget.

Etter det siste raseriutbruddet i blogosfæren, sto klesfabrikanten naken og ydmyket tilbake. I et siste forsøk på å lappe sammen troverdigheten, ble Upton invitert til firmaets hovedkvarter.

Der skal hun med egne øyne få se hvordan klesfabrikanten opererer, men det spørs om det kan endre på de siste ukers storvokste ydmykelser.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)