Hopp til innhold

Hellig Olav i motvind

Posisjonen til Olavsfestdagene er stadig uavklart. Norske festivaler kjemper mot hverandre om mest mulig støtte. Trondheim stiller sterkt, men det er krevende å finne balansen mellom høytid og folkelighet.

Olavsvaka

Festivalen har sin styrke i det historiske og kirkelige miljøet rundt nasjonalhelligdommen Nidarosdomen.

Foto: Olavsfestdagene

Kommentar

Når Jonas Gahr Støre åpner Olavsfestdagene i dag, går startskuddet for et svært mangfoldig program. Festivalen har sin styrke i det historiske og kirkelige miljøet rundt nasjonalhelligdommen Nidarosdomen og den ærverdige Erkebispegården.

Men programmet fyller bare delvis dette miljøet med et interessant innhold.

Kabaret

Den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman

På åpningskonserten synger den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman kabaretsanger i Nidarosdomen.

Foto: Alex Gardner

Ettermiddagens åpningskonsert er med den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman og TrondheimSolistene.

Hvis ikke programmet blir forandret etter siste ukes begivenheter, er dette et småpent program med Vivaldi og flørtende kabaretsanger.

Det er ikke akkurat noe signal om kirkemusikalsk fornyelse i Nidarosdomen.

Knutepunkt

I debatten om hvilke norske festivaler som skal ha den særlige posisjonen som knutepunkt har Olavsfestdagene fått en del kritikk for mangel på kirkemusikk.

Når statsbudsjettet kommer til høsten, kan det hende at Olavsfestdagene mangler i kapitlet om knutepunktfestivaler.

Lokalpatriotisk

Festivalen har også en utfordring i å leve opp til sine egne lokalpatriotiske vedtekter: ”Trondheim som nasjonalt kirkelig og kulturelt kraftsentrum.”

Seminar

For imøtekomme kritikken og bidra til å nyformulere kirkemusikkbegrepet var det i går, 27. juli, et seminar om nettopp dette med bl.a. Erik Hillestad fra Kirkelig kulturverksted og Arnfinn Bjerkestrand fra Kulturrådet.

Men det er pussig at et slikt seminar arrangeres i siste liten og utenom det offisielle programmet. Den type seminarer burde stått sentralt i programmet på en kirkemusikkfestival.

Verbal Liv Ullmann

Randi Wenche Haugen

Festivaldirektør Randi Wenche Haugen ved åpningen av Olavsfestdagene 2010.

Foto: Olavsfestdagene

Etter festivalens økonomiske krakk for noen år siden har det under Randi Wenche Haugens ledelse vært en ny giv med mindre sirkus og pop.

I år er stikkordet verdier, og det er verbalprogrammene som er mest nyskapende med foredrag og samtaler med bl.a. Liv Ullmann som trekkplaster.

Få klassiske godbiter

Festivalen kaster seg ikke inn i kampen om de beste internasjonale klassiske stjernene og velger en annen profil enn de norske musikkfestivalene.

Koret Tallis Scholars og den norske duoen Kraggerud-Hadland (begge blir å høre i NRK P2, se nedenfor) er blant de skuffende få godbitene.

Iver Kleive

Requiem av Iver Kleive skal fremføres.

Foto: C.Poppe / Scanpix

Få satsinger

Iver Kleives Requiem, kvinnnesalmer i Nidarosdomen og nye salmemelodier av popmusikeren Espen Lind er blant de få spennende kirkemusikalske satsingene.

Avslutningskonsert med Verdis Requiem blir sikkert storslagent, men verket er en festivalgjenganger og ikke noe særlig originalt valg.

Heldigvis er orgelet tilbake sterkere enn i de siste årene.

Kompetanse

Man kunne forvente nettopp Nidarosdomen som arena for nyskapende kirkemusikk, både til gudstjeneste og til kirkekonserter. Hvorfor ikke trekke inn ledende utøvere og komponister fra inn- og utland til konkurranser, verksteder og mesterklasser i kirkemusikk?

Når kommer bestillingsverkene? Liturgisk senter i Trondheim kunne vel vært en mer aktiv medspiller? Brukes kompetanse fra det sentrale norske kirkemusikkmiljøet?

Kraftsentrum

Det er fortsatt et stykke igjen til at Olavsfestdagene fremstår som et vitalt knutepunkt for kirkemusikk og et kirkelig og kulturelt kraftsentrum.

Sendinger i NRK P2

Torsdag 28. julikl.19.03 Åpningskonsert i Nidarosdomen med TrondheimSolistene. Solist: Measha Brueggergosman, sopran. Ved Anikken Sunde og Torkil Baden.

Onsdag 3. august
kl.19.03 The Tallis Scholars og Nidaros Domkor synger Palestrina og annen renessansemusikk i Nidarosdomen. Ved Anikken Sunde


Torsdag 4. august
kl.19.03 Henning Kraggerud, fiolin, og Christian Ihle Hadland, klaver, spiller Beethoven, Szymanowsky og Franck i Frimurerlogen. Ved Anikken Sunde

Olavsfestdagenes hjemmeside

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.