Hopp til innhold

3 av 4 fulgte Hurtigruten

Nesten tre millioner nordmenn har vært innom Hurtigrute-sendingen på NRK2. – Jeg har ikke ord, sier programsjef i NRK Hordaland.

Etter fem og et halvt døgn – 135 timer – med direktesending, kunne MS Nordnorge endelig legge til havn i Kirkenes onsdag morgen, og folk rundt om i de norske hjem kunne skru av tv-skjermen og fortsette med sitt vanlige liv.

For at mange rundt om i landet har fulgt med på maratonsendingen ”Hurtigruten minutt for minutt” er det ingen tvil om. De totale seertallene for NRK2 fra torsdag kveld til onsdag morgen, viser at nesten tre millioner nordmenn, og 75% av tv-seerne i samme tidsrom har vært innom sendingen.

Alt om: Hurtigruten minutt for minutt

- NRK2, som normalt har 4% markedsandel, har gått til 36% markedsandel, og har med det vært landets desidert største tv-kanal de fem siste dagene, forteller analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Over 1,5 millioner mennesker var innom sendingen hver dag, og gjennomsnittlig satt 185.000 mennesker og så på, dag og natt.

Les også: Dette er hjernene bak «Hurtigruten»

Vanskelig å sammenlikne

Hurtigruten Nordnorge i Nordland

Hurtigruten MS Nordnorge i Nordland.

Foto: Roy Størkersen

Tolonen tror tallene vil forbli historiske.

- Dette er virkelig unike tall, og det spørs om vi noensinne kommer til å få noe å sammenlikne dette med. Mengden av seing over en så lang periode, vil være vanskelig å få til igjen.

Se høydepunktene: Dette husker vi fra hurtigruten

Blant befolkningen på over 20 år i Norge, var Hurtigrute-sendingen mest sett i alle aldersgrupper.

- Jeg kan garantere at ingen i Norge trodde dette ville bli en så stor greie som det ble. Ikke bare i seertall, men også i oppmøte. Nå er alle litt triste fordi det er over, men samtidig er det litt deilig, sier Tolonen, og forteller at han har satt personlig rekord i antall mobilsamtaler de siste fem-seks dagene, på grunn av utallige mediehenvendelser.

- Og jeg snakker mye i telefonen til vanlig også, forsikrer han.

Les også: Hurtigruten i DVD-boks – årets julegave eller årets flopp

- Det vugger fortsatt

Rune Møklebust, NRKs sjef ombord i Hurtigruten

Rune Møklebust, NRKs sjef ombord i Hurtigruten.

Foto: Bjørn Rrik Rygg Lunde / NRK

Sjefen for Hurtigruten minutt for minutt, Rune Møklebust, er også litt glad for at det hele er over nå. Han har verken stemme eller ord når NRK.no ringer ham.

- Det er vanskelig å kommentere alt dette. Vi ble mottatt med hornmusikk da vi landet på Flesland i går, ler han.

- Nå må vi rett og slett akklimatisere oss litt; det gynget litt da jeg gikk til butikken i går, så jeg måtte holde meg til reolene, humrer han.

Les: – Har ikkje brukt senga på fem døgn

Møklebust er veldig glad for de høye seertallene, og syns det kan være vanskelig å ta inn over seg.

- Ikke minst at 327.000 mennesker satt og så på NRK2 en onsdags morgen i juni, og attpåtil på en arbeidsdag! Det er helt sprøtt, sier han.

Høye nettall

Nettsidene til Hurtigruten minutt for minutt har også opplevd ville tilstander. Knappe tre millioner startede visninger, på det meste 275.000 unike brukere og 44% seerandel fra utlandet.

Les: «Hele» verden har fulgt Hurtigruten

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter