Sommerferien nærmer seg. Bokkjøperne har feriepenger på konto og all tid i verden. Hvorfor utgis så få bøker på sommeren?
- Som i alle bransjer skuler man på hverandre, og markedsavdelingene tilpasser seg utgivelsene til konkurrentene. Så når Gyldendal, Cappelen Damm og de andre hører at storselgeren Jo Nesbø kommer med bok i juni, så er vel ikke deres umiddelbare refleks å tenke: «å, da må vi også utgi en norsk kriminalroman», mener Tom Egeland.
Kan utnyttes bedre
Egeland mener forlagene har mye å hente på å utnytte resten av bokåret bedre.
- Bransjen har en jobb å gjøre i å oppdra norske bokkjøpere til å kjøpe bøker året rundt, ikke bare utover høsten og før jul, mener Egeland.
- De fleste forlagene styrer flertallet av sine nye bøker inn mot bokhøsten og ikke minst julesalget. Rett og slett fordi det er da folk kjøper flest bøker, forteller Egeland til NRK.no.
Forsøker forlagene seg på skjønnlitterære sommerlanseringer, satses det som regel på lettere underholdningslitteratur, som Nesbø-krim.
- Forlagene leter nok etter bøker som har en kommersiell appell, en bok folk gjerne vil ta med på ferie, mener Egeland.
Krim og underholdning
Markeds- og informasjonssjef Torgeir Husby i Gyldendal bekrefter Egelands påstand.
- En god sommerbok er en bok som treffer massene. Vi tror leserne ønsker lettere underholdning, både krim og romaner går fint. Gyldendal lanserer som oftest det meste av krim til påske, så for oss blir det ofte underholdningslitteratur, forteller Husby til NRK.no.
Han nevner Helene Uris Kjerringer som en mulig sommerbok, men ser ikke på den som en konkurrent til Nesbøs Gjenferd.
- Dette er ganske forskjellige bøker både i sjanger og målgruppe. De står derfor godt til hverandre og kan sees som gjensidige supplement, mener markedssjefen.
Må ha folk på jobb
- Sommeren er ferietid i forlag, bokhandel og presse. For å sikre en vellykket lansering må man ha sentralt plasserte folk på jobb alle steder. Det er nok en av flere grunner til at man ikke slipper bøker i denne tiden, sier informasjonssjef Anne Iversen i Schibsted forlag til NRK.no.
Forlaget slipper ingen bøker verken i juni eller juli. I begynnelsen av mai utkom imidlertid Kate Mortons nye roman En svunnen tid.
- Den har vi tro på som årets sommerbok hos oss, mener Iversen.
Langt liv
- Kunsten for forlagene er å få bøkene til å bli med inn i høst- og julesalget. Det er jo selvsagt lettere med Jo Nesbø enn de fleste andre, men det finnes flere eksempler på vellykkede salgssuksesser med lansering i sommermånedene, sier Torgeir Husby i Gyldendal.
I 2009 var Tom Egelands "Lucifers evangelium" Aschehougs sommerbok. Den solgte godt gjennom både gjennom sommeren og høsten. Etter to år har "Lucifers evangelium" nå passert et opplag på 125 000 og fortsetter å selge.
- Så det er ikke nødvendigvis slik at en sommerbok nødvendigvis dør med sommeren. En sommerbok kan være heldig og få et langt liv, sier forfatter Tom Egeland til NRK.no.