Hopp til innhold
Anmeldelse

Operasjefens svanesang

Den avtroppende operasjefen har regien i Benjamin Brittens opera om fiskeren Peter Grimes. Oppsetningen forsterker inntrykket av en regissør med trang til det tradisjonelle. Men når den plagede fisker søker fred på havets bunn, blir det stort, menneskelig drama.

Peter Grimes 2011
Foto: Fotograf Erik Berg

Vignett anmeldelse
Foto: NRK

Oppsetningen gir vann på mølla til de som synes han er for tradisjonell i sitt forhold til opera. Akkurat som i de foregående oppsetningene hans, ”Rusalka” og ”Tosca”, er det mye kroppsspråk med store fakter og gestikulering, en slags gammeldags Nationaltheaterstil, særlig i første del av forestillingen, som blir ganske kompakt. Men heldigvis er det mot slutten av ”Peter Grimes” en original enkelhet som virker veldig sterkt.


Gershwin

Peter Grimes 2011

Henrik Engelsviken i tittelrollen med en trøstende støttespiller Solveig Kringlebotn.

Foto: Erik Berg

Peter Grimes er en fisker i en engelsk landsby, og mye minner om Gershwins ”Porgy and Bess” i miljøet og også i tonegangene. Peter har med seg hjelpegutter på fiske, men to av dem dør. Han opptrer litt sinnsforvirret, og samfunnet sladrer om at han er en barnemorder. Peter er forelsket i en lærerinne, men hun klarer ikke å hindre folkets forakt og en nådeløs heksejakt.

Ikke uten selvbiografiske trekk har komponisten Britten skildret einstøingen i opposisjon til den store hop.

Lyttervennlig

Tonespråket virket avansert i 1945, men nå fremstår musikken som ganske lyttervennlig. Karakteristiske temaer presenteres og utvikles og avløses av nye, og det tvetydige og uforutsigelige både i den frodige musikken og i den tragiske handlingen gjør det spennende.

Britten er en av 1900-tallets betydeligste operakomponister sammen med Berg, Sjostakovitsj og Janacek, og Britten har vist at det ikke bare er romantikkens Verdi og Puccini som kan nå et stort publikum. Paul Curran skal ha takk for å vise oss Britten i helfigur, også gjennom forestillingen”The Rape of Lucretia” i januar.

Norske

Peter Grimes 2011

Er Peter Grimes en barnemorder?

Foto: Erik Berg

Uten å bli sjåvinistiske kan vi fastslå at norske sangere stiller meget sterkt i hovedrollene. Henrik Engelsviken har stål i tenoren og uten hardhet, og den høyspente tittelrollen er en stor triumf for ham. Men det varer litt for lenge før han finner de svakere nyansene.

Solveig Kringlebotn gjør en nydelig figur i den andre hovedrollen, og i denne rollen fremstår hun med en større fasthet i sin vakre sopran enn på lenge.

Kor og orkester

Koret og orkester bærer mye av de store følelsesuttrykkene og dramatikken, og det spilles og synges alt hva remmer og tøy kan holde. Orkesteret har en rekke viktige partier alene, og det klinger fulltonende og stort sett presist under musikksjefen John Helmer Fiore.

Koret har en særlig betydelig oppgave, og det synger fabelaktig både på scenen og fra kulissene.

Fra USA

Paul Curran

Avtroppende operasjef Paul Curran

Foto: Erik Berg

Operasjef Paul Curran har satt opp denne operaen flere ganger i USA de siste årene, og nå er oppsetningen finpusset for Bjørvika.

Det er en svært enkel scenografi med husfasader, og de tekniske mulighetene i det nye operabygget brukes ikke. Men der ligger det også en gevinst gjennom en monumentalitet som vokser gjennom forestillingen til det tragiske klimakset. Den plagete Peter søker fred på havets bunn.

Smålig

Dette er den tredje av operasjefens egne oppsetninger på to år, og i september kommer enda en, ”Tryllefløyten”.

Det har tydeligvis vakt misnøye i det norske operamiljøet at Curran gjør så mye selv og har tatt med seg sitt internasjonale team og ikke brukt norske krefter. Akkurat det er vel en litt smålig innstilling.

Medarbeidere

Ingen bebreider Stefan Herheim når han bruker sine faste tyske medarbeidere i dramaturgi og scenografi i suksessforestillinger som ”Tannhaüser” og ”Lulu”. Det viktigste må være kvaliteten på resultatet.

I ”Peter Grimes” viser Paul Curran både sterke og svake sider. Men mot slutten blir det stort menneskelig drama i denne operasjefens svanesang

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober