Denne uka var det finale i realityserien «Paradise Hotel» der Niklas og Madelen til slutt stakk av med seieren.
Mange av deltagerne i denne type TV-program drømmer om en jobb i media, men Dagsrevyen sender lørdag en reportasje som viser at det er svært vanskelig å bruke et realityprogram til å løfte karrieren.
– Det er ekstremt sjelden at noen klarer å skape seg et navn. Som regel går man umiddelbart i glemmeboka, sier medieviter Gunn Sara Enli til NRK.
- Les også:
Fornøyde C-kjendiser
Selv om ønsket om å jobbe med TV er stort, er ikke mediepsykolog Thomas Wold ved NTNU sikker på om gjennomføringskraften er like omfattende.
– Hvis ønsket er å bli en seriøs nyhetsjournalist er selvsagt en realitydeltagelse et dårlig valg. Men det er vel få i «Paradise Hotel» som har mål om å komme inn på journalisthøyskolen. Som frisører og makeupartister har de et helt annet utgangspunkt for karrieren. Slikt sett tror jeg egentlig ikke at de taper så mye på deltagelsen, sier mediepsykologen som ikke tror deltagerne er spesielt kravstore.
– Jeg tror de fleste er godt fornøyde med en kortvarig C-kjendiskarriere, sier Wold til NRK.
- Les også: «Paradise»-vinnere skuffet over baksnakking
- Les også:
Oppmerksomhet og opplevelse
Selv om TV-drømmen er sterk for enkelte, tror Wold at det er andre ting som gjør at søknadsbunken til «Paradise Hotel» blir større og større for hvert år.
– På meg virker det ikke som om deltagerne har så store illusjoner om en tv-karriere i etterkant. Det er nok vel så mye opplevelsen og oppmerksomheten som lokker, tror han.
– Deltagerne i Paradise Hotel er generelt sett personer med høy selvtillit, som kommer fra et miljø hvor det er akseptert å søke oppmerksomhet. De har høy terskel for å tabbe seg ut og går hovedsaklig inn i programmet med ønske om å ha det morsomt.
Gunn Sara Enli tror motivasjonen for å delta er sammensatt.
– Ønske om å oppleve noe annerledes kombinert med å komme på TV er nok forlokkende på mange. Realitysjangeren virker som en enkel og billig inngangsbillett til et mer glamorøst liv, men det er ekstremt få som klarer å få noe ut av deltagelsen, uttaler Enli til NRK.
- Les også:
Sex og fyll blant likemenn
Hvis ikke fest, sex eller utagerende oppførsel er noe man har behov for å vise på TV, tror ikke Wold det er så mye positivt å hente ved å melde seg på et realityprogram.
– Noe stort karrieretrekk er det nok ikke. Noen finner seg kjærester og venner blant likemenn, men ellers tror jeg det er svært lite man kan oppnå. Og det er nok derfor de fleste av oss ikke melder oss på, konkluderer mediepsykologen.