– Dette er tilnærmet skandaløst. Denne sesongen har operaen bare produsert én eneste ny operaforestilling selv, sier han.
Da byggingen av Den Norske Opera og Ballett ble vedtatt, var ett av målene dobbelt så mange opera- og ballett-forestillinger som i Den Norske Opera på Youngstorget i Oslo.
De tre siste årene i de gamle lokalene ble det ikke gjennomført noen konserter. Men i løpet av første sesong i nytt hus var 23 av forestillingene konserter. Året etter var det tre ganger så mange.
I fjor var det 83 rene konserter i operaen, og 116 medregnet konsertene på operataket.
– Har nådd kravene
– Vi har nådd de statlige kravene og doblet vår aktivitet, sier Tom Remlov, administrerende direktør på Den Norske Opera og Ballett.
Han viser til at Den Norske Opera og Ballett er et hus som skal favne alle.
– Da må vi også gi plass til musikkteaterformer som kan tjene på å være i dette huset. Operaen er et instrument, sier Remlov.
Nye 50 millioner
Nylig ble det kjent at operaen har søkt om ytterligere 50 millioner kroner i året. Dermed er statsstøtten til opera- og balletthuset i sjøkanten på over en halv milliard kroner.
– Pengene skal brukes til vedlikehold og til å styrke balletten, sier Tom Remlov.
Regissør Stefan Herheim er misfornøyd.
– Dette er jo et fantastisk rom for å lage produksjoner. Men det er ikke noe vits med et flott hus hvis det ikke fylles med innhold, sier han.
Hør ham i Kulturnytt:
– Opera legitimerer operaen
Sammenligner vi med Kungliga Operan i Stockholm og Det Kongelige Teater i København, prioriterer vi helt annerledes enn våre naboer.
Stockholm hadde i fjor nesten dobbelt så mange operaforestillinger som Oslo. København hadde enda flere.
Men i Bjørvika var det langt flere konserter enn i København og Stockholm til sammen.
Ragnhild Veire anmelder klassisk musikk i NRK, og forstår Herheims kritikk.
– Identiteten og legitimiteten til et nytt operahus er knyttet opp til nettopp nye produksjoner, og når vi etter tre års drift har like mange operaforestillinger som på gamle Youngstorget, med dobbelt så stort budsjett, er det noe som er feil, sier hun.
- Les Ragnhild Veires kommentar om saken her: Et vaklende operahus