Hopp til innhold

Denne drukner deg i e-post

Nettkonkurransen «Få husleien betalt hver måned de kommende 2 år» sender ut store mengder uønsket e-post. – Problematisk, sier Forbrukerombudet.

Video 6dfa1307-c838-4695-aa1b-f870475dce73.jpg

VIDEO: Har du deltatt i denne konkurransen via Facebook? Da har du samtidig takket ja til å motta store mengder e-post fra annonsører. Se reportasje fra Dagsrevyen.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård mener konkurransen er problematisk i henhold til loven.

Foto: Forbrukerombudet

Konkurransene «Få husleien betalt hver måned de kommende 2 år» og «Vinn en ekstra månedslønn de neste 12 månedene» har de siste ukene hatt viral spredning på Facebook og andre nettsamfunn.

En heldig vinner blant deltakerne vil stikke av med 250.000 danske kroner, men for å få delta må du godta betingelser som vil gi deg store mengder e-post.

– Det framstår som vanskelig for brukerne å forstå hva de begir seg ut på, og vi ber alle være skeptiske til å delta i konkurranser hvor man blir bedt om å gi fra seg mange opplysninger om seg selv, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Sprer søppelpost

Mot å utlevere detaljerte personopplysninger om deg selv og klikke på «delta» er du med i kampen om 250 000 kroner som du kan bruke på husleia.

Det er det danske selskapet Euroads som står bak konkurransen, som oppgis å være for nettbrukere i alle de nordiske landene.

NRK vet at konkurransens egentlige formål er å bruke personopplysningene til å spre e-post med reklame til dem som deltar.

Gir ut personlig informasjon

Når NRK oppsøker kontoret deres blir vi møtt av en av Euroads annonseselgere.

Hun er den eneste som er ansatt i det norske datterselskapet Euroads Norway. På spørsmål om hvorfor selskapet videregir personlige kontaktdetaljer henviser hun oss til de danske sjefene.

Prosjektleder Trine Z. L. Andersen sier de videreformidler kontaktdetaljene til konkurransedeltakerne til andre selskap, som sender ut reklame.

Viasat føler seg lurt

Viasat er en av annonsørene som er blitt klaget inn til Forbrukerombudet for masseutsendelse av reklame.

De mener de aldri har godkjent denne konkurransen, og føler seg ført bak lyset av en felles samarbeidspartner.

– Dette er en konkurranseform som Viasat ikke vil være assosiert med i det hele tatt, sier en talsperson for Viasat.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)