Statsviter Ann Iren Jamtøy har i sin doktoravhandling sett på pressedekningen av stortingsvalget høsten 2005.
Konklusjonen er klar: Fokuset på underholdning og enkeltpersoner dominerte pressens omtale.
– Presentasjons- og framstillingsformen i dekningen av valget handlet mer om det politiske spillet enn om de politiske sakene, sier Jamtøy til NRK.
Hør saken fra Kulturnytt:
– Mister unge og utdannede
Jamtøy har finstudert avisartikler og tv-innslag i åtte mediekanaler, og intervjuet 17 norske politiske journalister i forbindelse med valgdekningen.
– Dersom innholdet, det politiske stoffet, blir nedprioritert og ikke har hovedfokus, er det svært uheldig. Uttalelser fra enkelte av journalistene tyder på at det er ikke alle som reflekterer særlig mye over journalistikkens samfunnsoppdrag, men de synes å være mer opptatt av sitt selvpålagte underholdningsoppdrag. Det er bekymringsfullt, sier statsviteren.
Hun mener fjernsyn og aviser taper terreng overfor store seer- og lesergrupper ved å fokusere på underholdning foran sak.
– Vi ser spesielt at de yngre og de med høyere utdanning har gått lei denne framstillingen av politikken. De velger dermed bort tradisjonelle nyhetssendinger og politiske debatter, sier Jamtøy.
Saken fortsetter under bildet.
– For ensidig
Klassekampen ble tidligere i år opplagsvinner blant landets dagsaviser for andre år på rad.
Dessuten
Ann Iren Jamtøy mener det ikke er tilfeldig at de ikke-tabloide avisene øker opplaget, mens de tabloide taper i markedet.
– Den politiske journalistikken de siste årene har vært ensidig og for personfokusert. Jeg tror publikum søker mer informasjon og vil vite hva som egentlig foregår, og da går de til de mediene som kan tilby det, sier hun.
– Spillet er en viktig del
Redaktørene i NRK og VG er skeptiske til Jamtøys analyse av valgdekningen.
– Det er masse substans i nettopp formen og i spillet. Valget i 2005 handlet om hvem som skulle danne regjering. Da vil spillet være en del i dekningen av en valgkamp, sier politisk redaktør Hanne Skartveit i VG.
– Jeg vil omdøpe underholdning til det å engasjere, og det er ingen motsetning mellom informasjon og engasjement. Klarer man ikke å skape engasjement kommer man ingen vei med informasjonen man har, sier NRKs nyhetsredaktør Stein Bjøntegård.
Hør Bjøntegård og Skartveit i Kulturnytt: