Årsaken er måten orkestrene velger ut sine repertoar – gjennom demokratiske prosesser i et såkalt programråd.
Lasse Thoresen mener det er for mange mennesker involvert i utformingen av et orkesters program, og at samtidsmusikken dermed blir neglisjert.
– De fleste representantene i rådet er fra orkestrene, og de er instrumentalister med spesialistutdanning uten like. Men de har ikke kompetanse til å vurdere musikk som et fenomen som skal virke på et publikum og i samfunnet, sier han.
Hør saken fra Kulturnytt:
– Lut lei
Som en følge av dette har den erfarne komponisten bestemt seg: Han vil ikke lenger skrive stykker for norske orkestre.
– Jeg er lut lei. Jeg vil ikke lenger bruke mange år på å skrive for musikkinstitusjoner som ikke bryr seg om å bygge et repertoar av gangbare verker innen samtidsmusikken, sier han.
Thoresen er en av landets mest anerkjente samtidskomponister.
61-åringen har i løpet av karrieren mottatt blant andre Spellemannprisen, Årets Verk, Kritikerprisen, Lindemanprisen og Edvard-prisen, og fikk i fjor Nordisk Råds musikkpris.
– Konserverende
Thoresen får støtte hos komponistkollega Rolf Wallin, som NRKs anmelder Ragnhild Veire har omtalt som .
Wallin mener programrådmodellen hindrer orkestrene i å tenke nyskapende.
– I Norden har vi en modell hvor det sitter mange i hvert råd. Det sitter noen fra musikerne, det sitter en sjefsdirigent, kanskje noen fra billettkontoret, også videre. Alle disse skal mene forskjellige ting. Dét i seg selv er konserverende, sier han, og legger til:
– Det burde heller vært ett menneske som kunne si «nå skal vi sette programmet».
– Vi tar pulsen
Direktør i Oslo-Filharmonien, Odd Sverre Gullberg, er ikke enig i kritikken fra Thoresen og Wallin.
– Det skader aldri å få input fra mange i en prosess. Vi har fingeren på pulsen når det gjelder utvikling av norsk orkestermusikk på en bra måte, mener han.
- LES OGSÅ:
– Må våge å skape en kanon
Pianist og statsviter Ingrid Røynesdal anmelder klassisk musikk i Aftenposten, og er også påtroppende avdelingsdirektør ved Edvard Grieg Museum i Bergen.
Hun har forståelse for komponistenes kritikk, og mener norske orkestre mangler en overordnet strategi for formidling av samtidsmusikk.
– Orkestrene må våge å skape en kanon og skape standardverker av moderne musikk. Det norske konsertpublikummet går glipp av mye bra norsk samtidsmusikk med den politikken som i dag føres på repertoarplan, mener Røynesdal.
Hør Ingrid Røynesdal kommentere saken her:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: