Hopp til innhold

– 3D-lerret ødelegger opplevelsen

Nye 3D-lerreter gir forringet bildekvalitet for vanlig film. – Kinobillettene bør derfor bli billigere, mener anerkjent filmfotograf.

Avatar

I løpet av de seks første ukene på kino i Norge ble over en halv million billetter solgt til James Camerons film «Avatar». Hele 60 prosent av de besøkende så filmen i 3D.

Foto: Anonymous / Ap

Jon Andreas Andersen

John Andreas Andersen mener 2D-film på et sølvlerret ikke ser bra ut. Her fra da han fikk Amandaprisen i fjor for Beste foto med filmen «Upperdog».

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Siden 2009 har det blitt jobbet aktivt med å digitalisere norske kinoer.

Av de 170 kinosalene i landet som nå er tilrettelagt heldigitale visninger, har halvparten tatt i bruk et sølvlerret for også å kunne vise filmer i 3D.

Dette gir vesentlig dårligere bilde under visning av filmer i to dimensjoner, mener flere norske filmfotografer NRK har snakket med.

– Mindreverdig opplevelse

John Andreas Andersen jobbet som fotograf på storproduksjonen «Kongen av Bastøy», som ikke er produsert i 3D.

Andersen sier han ble sjokkert da han så sin egen film framvist på et sølvlerret.

– Det er valgt en lerrettype som gir en mindreverdig kinoopplevelse ved visning av vanlig film. Bildet blir veldig mørkt på sidene. Kommer man langt ut på sidene er bildet så mørkt at det er vanskelig å se ansikter, og dermed vanskelig å leve seg inn i det som skjer i filmen, sier han.

– Helt på grensen

Den meritterte filmfotografen mener det er vanskelig å forsvare å kreve full billettpris for det han mener er et forringet produkt.

– Den reduserte kvaliteten gjør at prisen for en billett er helt på grensen for hva man kan forlange. Vi konkurrerer mot store tv-skjermer og kinoliknende hjemmeopplevelser, så når man tar 100 kroner for en kinobillett bør opplevelsen stå i stil med prisen, sier Andersen.

Hør saken fra Kulturnytt. Reporter Remi Myhr Horgar:

– De har et poeng

Rolv Gjestland i bransjeorganisasjonen Film & Kino har vært sentral i fornyingen av landets kinoer.

Han innrømmer at Andersen og filmfotografene langt på vei har rett i sin kritikk.

– Sølvduk gir en variasjon etter hvor du sitter i salen. Bildet vil se mørkere ut på siden, og mørkere jo lenger ut på siden man sitter. Dét er en kjensgjerning. Hvor plagsomt det er vil det imidlertid være ulike oppfatninger om, sier Gjestland.

Rolv Gjestland: Rådgiver kinodesign/teknikk

Rolv Gjestland er rådgiver for kinodesign og teknikk i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Foto: Filmweb
Kinodirektør Geir Bergkastet

Kinodirektør Geir Bergkastet lover å installere doble lerreter i enkelte kinosaler.

Foto: Oslo Kino

Gjestland sier at prisen er grunnen til at norske kinoer velger sølvlerreter.

– Oslo Kino og mange andre kinoer i Norge har av økonomiske og logistiske hensyn valgt et 3D-system som krever sølvduk, og det må vi forholde oss til, sier han.

– Vil sette inn ekstra lerret

Direktør for Oslo Kino, Geir Bergkastet, sier til NRK at han ikke tror publikum er så bevisste rundt dette – men han lover likevel å gjøre noe med situasjonen.

– Om publikum opplever noen forskjell tror jeg varierer. For egen del har jeg problemer med å se nyansene. Men vi vil nå installere doble lerreter med sølvlerret for 3D- og matt lerret for 2D-film i utvalgte saler, sier han.

Filmfotograf John Andreas Andersen synes tiltaket er bra, men mener kinoene som ikke gjør dette bør differensiere billettprisene.

– Billettene på sideradene kan for eksempel selges til halv pris, foreslår fotografen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kongen av Bastøy, Kristoffer Joner

Fra filmen «Kongen av Bastøy», som vises i to dimensjoner på norske kinoer. Filmens fotograf mener den ikke ser bra ut på sølvlerreter tilpasset 3D-visninger.

Foto: Agnete Brun/Euforia Film

Si din mening!

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.