Hopp til innhold

- Operaen uegnet for store oppsetninger

Norges store stolthet – Operaen i Bjørvika – er for liten for store oppsetninger, mener den anerkjente norske regissøren Stefan Herheim.

Video Stefan Herheim

Operahuset i Bjørvika er flott å se på, og fint til spaserturer på taket, men inni er det en katastrofe, sier Stefan Herheim til Nasjonalgalleriet. Se i nett-tv her.

Stefan Herheim

Stefan Herheim mener at operaen i Bjørvika er en teknisk katastrofe.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

Stefan Herheim er ikke fornøyd med operabygget, og mener at det rett og slett er for lite til å sette opp de virkelig store forestillingene.

Herheim base i Tyskland, men er i Norge for å sette opp operaforestillingen «Lulu», som har premiere på onsdag. Nordmannen har satt opp en rekke spektakulære operaforestillinger i anerkjente operahus over hele verden.

– Teknisk katastrofe

Operaen "Lulu"

I operaen 'Lulu', som settes opp i Oslo, forfører den beryktede kvinnen ved samme navn, sine omgivelser - både kvinner og menn.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

Kapasiteten på den gamle operaen i Folketeateret var egentlig ikke sprengt, mener operaregissøren. Nå slakter han forholdene i det nye operabygget i Bjørvika, og mener at blant annet verkstedene er en katastrofe. Dette gjør det vanskelig å holde driften oppe, og er en kjempeutfordring, ikke minst for de ansatte, mener han.

– Det er veldig mange ting ved dette huset som fremstår som fantastisk rikt, og det er det jo også, og hvor man merker at det er satset på representasjon. Men den infrastrukturelle forutsetningen som er gitt for å arbeide der er ikke optimal. Verkstedene er en katastrofe – de er alt for små. Det er veldig mange ting som er gjort teknisk ved dette huset som gjør det nesten umulig å operere så kontinuerlig og holde driften oppe i den forstand man egentlig må forvente av det dette huset utstråler, sier Stefan Herheim til Nasjonalgalleriet.

Etterlyser forestillinger

Stjerneregissøren mener at det er en utfordring å gi det nye operahuset i Bjørvika innhold.

– Det innebærer en kjempeutfordring å skulle gi dette rommet virkelig innhold, sier Herheim.

«Bortførelsen fra Seraillet» av Stefan Herheim

Herheim vakte både sinne og begeistring da han satte opp operaen «Bortførelsen fra Seraillet», under Salzburger Festspiele.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

Operaen er blitt et landemerke, som man stolt viser fram, og et praktfullt bygg, mener Herheim. Men han etterlyser de store operaforestillingene. Det er nesten katastrofalt at det nesten ikke er produsert egne forestillinger, mener han.

– Innholdet må defineres hver gang det kommer en ny produksjon. Det har etter mitt synspunkt vært nesten katastrofalt sammenlignet med åpningen av den nye operaen, at det nesten ikke blir produsert egne forestillinger på huset, kun et veldig lite antall forestillinger, sier han.

Operahuset har også blitt brukt til andre ting, som for eksempel konserter. Dette liker Herheim dårlig.

– Operaen er blitt som et slags kulturhus. Det er jo ikke dette det ble bygget for, sier han.

Se hele Nasjonalgalleriet her

Video Nasjonalgalleriet (5:14)

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober