Hopp til innhold

Dette bruker vi Facebook til

De fleste på Facebook er rett og slett kikkere. Hvilken kategori tilhører du?

Facebook

Facebook kan brukes til mye forskjellig. De flest velger likevel bare å kikke på hva andre gjør.

Foto: NICHOLAS KAMM / Afp

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

En ny, britisk undersøkelse har sett nærmere på hvordan folk bruker Facebook. Det skriver britiske The Telegraph.

Studien identifiserte flere ulike kategorier av brukere. Her finner vi blant annet de som bruker sosiale nettverk til å bygge opp forretningsforbindelser, de som bruker statusoppdateringer til å fortelle om veldedige formål, og andre som bare ønsker å holde kontakt med familie og venner.

1. De nysgjerrige

De fleste som bruker Facebook er kikkerne, altså de som nyter av å være en del av fellesskapet, og som bare liker å se hva de andre gjør.

Facebook

Frank J. Niva bruker Facebook mest til å oppdatere seg på musikknyheter, og å se hva venner og bekjente gjør.

Foto: Privat

– Disse menneskene henter inn flest mulige venner. De spiller gjerne spill som Farmville, og de liker å sende virtuelle gaver til vennene sine, forklarer Tammi Williams, som har utført undersøkelsen blant 2000 Facebook-brukere.

NRK.no brukte Facebook til å spørre folk hva de bruker det samme nettstedet til.

Svarene lot ikke vente på seg.

Facebook

Trude Jensen bruker Facebook mest til å holde kontakt med venner, og kikke på andres profiler og bilder.

Foto: Privat

Bli venn med oss her!

– Jeg bruker Facebook til å holde kontakt med venner over store deler av landet og verden, og da kikker man jo på disse vennenes profiler, kommenterer på poster og kikker på nye bilder som blir lagt ut, forteller Trude Jensen til NRK.no.

Selv har hun en ganske privat konto, som viser minimalt med informasjon til mennesker som ikke står på hennes venneliste.

– Jeg bruker også Facebook til å holde meg oppdatert på saker og ting gjennom grupper, som NRK, Dyrevernalliansen, Regnskogfondet og grupper fra nærmiljøet som legger ut informasjon om arrangementer. Litt spill blir det også, forteller hun.

– Jeg bruker Facebook til å holde kontakten med venner og familie, for å se hva folk driver med, forteller Frank J. Niva til NRK.no.

Han har 150 bekjente på Facebook, og bruker nettstedet også til å oppdatere seg på det meste som har med musikk å gjøre.

– Jeg følger kanskje mer med på musikknyheter enn hva vennene mine gjør, forteller Niva.

2. De ideelle

Den nest største gruppen er de som bruker Facebook som et verktøy for å øke bevisstheten om en kampanje eller lignende. Dette er mennesker som vil at du skal melde deg inn i ideelle organisasjoners grupper, eller at du skal trykke «liker» når du får vite om demonstrasjoner og slike ting.

Petter Holstad

Petter Holstad bruker Facebook i jobbsammenheng.

Foto: Privat

Disse menneskene er sparsommelige med informasjon om seg og sitt.

Petter Holstad jobber med frivillig organisasjonsarbeid, og bruker Facebook blant annet for å holde kontakten med folk han sitter i styrer og utvalg med.

– Jeg kan kalle inn til møter, stille de spørsmål og så videre. Alt går mye rakere og jeg får mer respons enn når jeg sender e-post eller sender SMS. Facebook har lagt inn en del funksjoner som treffer meg midt i hjertet, forteller Holstad.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

3. De selvopptatte

Motsetningen til de ideelle er gruppen som konsentrerer seg om seg selv og sitt. Her skrives det om egne suksesser, nyeste innkjøp og det som ellers skjer i livene deres.

– Dette er kvinnene de fleste kvinner elsker å hate. De bryr seg ikke om de mister en venn eller to underveis, for de er ikke så veldig interesserte i andre mennesker, sier Williams.

4. De familiære

Ikke alle bruker Facebook til å bli kjent med nye mennesker.

Den fjerde største gruppen består nemlig av de som bare bruker Facebook til å holde kontakten med familie og venner som man allerede har. Dette er mennesker med en liten sirkel av nære venner, som de pleier kontakten med.

– Jeg bruker Facebook som et kommunikasjonsmiddel med blant andre slekten i Sverige, skriver Torbjørn Tuoremaa i en e-post til NRK.no.

5. Promotering

Den siste gruppen er de som bruker sosiale medier til å promotere sine siste reiser med jobben eller sitt nyeste prosjekt.

Truls Zimmer fra Sandvika er en av dem. Han bruker Facebook 60 % til jobb, 15 % for organisasjonsarbeid og 25 % privat.

– I forhold til jobben er jeg administrator på Stiftelsen Organdonasjon sin side, som har nær 183.000 tilhengere. Facebook er en svært viktig kanal for kommunikasjon med folk som er opptatt av saken vi jobber for og med, skriver han i en e-post til NRK.no.

– Det mest interessante med forskningen er at du kan finne disse menneskene ganske enkelt, bare ved å se på profilene deres. For du har sannsynligvis et par av dem i din egen venneliste allerede, sier Williams.

– Bli kjent med nye mennesker

Anne Kathrine Eckbo bruker Facebook til å møte nye mennesker.

Facebook

Anne Kathrine Eckbo har fått nye venner via Facebook.

Foto: Privat

– Det aller viktigste for meg er faktisk det å møte nye mennesker i forskjellige sosiale lag og på forskjellige steder i livet og geografisk. Det å kunne diskutere forskjellige nyheter og andre emner med mange mennesker hver dag, gir mye info og kunnskap jeg eller ikke ville hatt.

Hun har fått mange nye og gode venner, som hun også treffer utenfor Facebook.

– Selvfølgelig kan man følge med folk «uten at de vet det», men stort sett så ser jeg bare de sakene som kommer inn på min vegg fra andre, og besøker sjelden profiler uten at de har tatt kontakt med meg, eller vi har snakket sammen i forbindelse med en av «dagens saker». Men uansett er det jo hyggelig å kunne følge med på venners liv og tanker, samt at noen også følger meg!

Hvordan bruker du Facebook? Delta i diskusjonen her!

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober