Iselin mener selv at hun har fått god drahjelp av den androgyne motetrenden.
– Det androgyne har vært der ganske tydelig de siste årene, og det har jeg hatt fordel av, sier Iselin Steiro til
.Steiro har vært sju år i motebransjens elite, og har gjort en rekke prestisjefylte reklamekampanjer, både for Versace, Lanvin, Valentino og Chanel.
- Iselin Steiros hjemmeside:
Brede skuldre og smale hofter
Det startet med at hun i 2004 dro til New York for å prøve lykken. Iselin tror hun fikk god drahjelp av at det androgyne var blitt så attraktivt på denne tiden.
– Jeg tror det var bra timing, for det gikk over i en litt mer androgyn eller robotaktig retning da, med litt mer rette guttekropper og rette trekk, sier hun.
Det uoppnåelige
I en fersk moteserie for italienske Vogue ligger Steiro hulter til bulter i en haug med androgyne modeller.
– Det er lang tradisjon for det androgyne som et skjønnhetsideal. Du kan se på renessansekunst, eller til og med skulpturer fra antikken. Du finner ofte både kvinnelige og mannlige trekk, og dessuten barnlige trekk.
Det er som med unggutten i «Døden i Venedig», der en veldig ung gutt, som er litt feminin i trekkene, blir idealet, mener Iselin.
– Det er på en måte noe uoppnåelig og guddommelig ved det, sier hun.
Eldre modeller
Iselin Steiro synes det er positivt at det etter hvert dukket opp flere typer kropper i modellverdenen – ikke minst litt eldre kropper.
– Det viser at det er rom for flere typer kropp, og aldere ikke minst.
Iselin har alltid vært litt ambivalent til å jobbe som modell, og særlig om ting som gjelder kroppsidealet om å være høy og tynn.
– Hva tenker du om at mange unge jenter drømmer om å se ut som deg?
– Jeg vil ikke se på meg selv som en idealkvinne. Men jeg føler at jeg har et slags ansvar, spesielt for de unge jentene som ser bildene, og hva slags ideal vi skaper med bildene. Jeg må ofte tenke om jeg kan stå for dette, sier Steiro.