Hopp til innhold

Oslo Nye lokker med Hitler-fiasko

Den store musikalbølgen i hovedstaden gir seg ikke. Denne våren håper Oslo Nye å underholde publikum med Hitler-fiasko, hakekors-bikini og ekte Broadway-stemning.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Over 40 år etter at ideen ble film, og ti år etter at filmen ble musikal, settes Mel Brooks-musikalen «The Producers» for første gang opp i Norge.

Og det er på høy tid, skal vi tro regissør Anders Algård. Han regisserte den svenske versjonen som gikk for fulle hus i både Stockholm og Gøteborg i to år, og ble hentet over hit da Oslo Nye ville lage sin versjon av musikalen.

Les også: «We Will Rock You» skal spille publikum opp av stolene

Går aldri lei

Anders Algård, regissør "the Producers"

Regissør Anders Algård.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby/NRK.no

– «The Producers» er den mest fantastiske musikalen jeg har gjort noen gang. Det er morsomt, mye glede, og skikkelig Broadway-stemning, sier Algård entusiastisk til NRK.no.

Han bedyrer at han aldri kan gå lei av stykket, men at utfordringen nå blir å få publikum til å komme og se på noe som for de fleste er nytt og ukjent.

– «The Producers» er et eksempel på en musikal som gjerne er helt annerledes enn man først tror, og mye morsommere. Bare publikum er spreke og kommer, skal vi underholde, lover regissøren.

Les også:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Pressevisning av «The Producers»

Se klipp fra musikalen «The Producers», der hele ensemblet fremfører shownummeret «Little Old Lady Land».

Meta-musikal

For det er ikke til å legge skjul på at historien i «The Producers» kan være litt vanskelig å få tak i ved første øyekast. Musikalen handler om to Broadway-produsenter som skal sette opp nettopp en musikal, men en musikal som skal ende med fiasko. For på den måten kan de stikke av med overskuddet fra investorene og i stedet leve det glade liv i Rio.

Valget faller på den tvilsomme musikalen «Det våres for Hitler», skrevet av en hengiven tysk nazist med en forkjærlighet for duer (spilt av Ivar Nørve). Med verdens verste regissør (Geir Kvarme) og et noget spesielt ensemble, går likevel ikke ting som planlagt. Forestillingen blir en suksess, og problemene hoper seg opp.

– Broadway-produsenter har to gylne regler: 1. Sett aldri egne penger i showet, og 2. Sett aldri egne penger i showet, forteller Anders Hatlo til NRK.no.

Familieunderholdning

Han har rollen som produsent Max Bialystock, en kynisk teatermann som får hovedinntekten sin fra å tilfredsstille gamle damer. Hatlo hadde selv aldri sett «The Producers» før han fikk manuset i hendene, men trengte ikke lang tid på å overbevises.

– Mel Brooks humor er veldig i tråd med min egen. Det er referanser til andre musikaler og klassiske teaterstykker hele veien, og harselas med pengestyrte teaterprodusenter, forklarer den erfarne skuespilleren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

The Producers

Ulla (Hilde Louise Asbjørnsen), Franz Liebkind (Ivar Nørve), Leo Bloom (Jan Martin Johnsen) og Max Bialystock (Anders Hatlo).

Foto: Inger-Marit Knap Sæby

Selv om både Hitler og lettkledde damer er godt representert på scenen, nøler ikke Hatlo med å kalle «The Producers» en familiemusikal.

– Det handler på ingen måte om hakekors og nazistiske idéer, dette er bare ren underholdning og en fortelling om et spesielt vennskap.

Hakekors-bikini

Noen hakekors blir det riktignok. De kommer blant annet formet som en bikini, og inni den har regissøren plassert Hilde Louise Asbjørnsen.

– Ja, den har hakekors på hvert bryst, og digre ørnefjær stikkende opp bak på ryggen. Jeg priser meg lykkelig over at jeg skal stå helt stille på scenen gjennom hele det nummeret, forteller Asbjørnsen til NRK.no.

Artisten har hatt mange jern i ilden den siste tiden, men selv som nykåret «maestro» sliter hun med å få ta kontroll over husorkesteret.

– Jeg har prøvd å stå bak sceneteppet og dirigere litt sånn for å holde det ved like, spøker hun.

Rare skandinaver

Hilde Louise Asbjørnsen i The Producers

Hilde Louise Asbjørnsen som barmfagre Ulla i The Producers.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby/NRK.no

I «The Producers» har hun rollen som barmfagre og blonde Ulla, som gjerne viser frem alle fordelene hun har, og smiler blidt når det motsatte kjønn gir henne det hun vil ha.

– Jeg har hentet mye inspirasjon fra Marilyn Monroe. Ulla er ikke beregnende, men nyter oppmerksomheten, forklarer Asbjørnsen.

Rollefiguren er svensk, slik Mel Brooks opprinnelig skrev den. Det var også han som ga henne det forvirrende navnet Ulla Inga Hansen Benson Yansen Tallen Hallen Svaden Swanson Bloom (i den norske versjonen Ulla Inga Hanson Janson Svanson Kaisa-Lotta-Stina Svinsen-Svansen Svenson, journ. anm.)

– Jeg tror det er fordi han synes vi skandinaver har så lange, vanskelige navn.

«The Producers» har premiere på Oslo Nye den 3. februar.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober