De første bildene av Lisbeth Salander er ute og det rapporteres at mesterregissør David Fincher har brukt karakterer fra sine tidligere filmer «Seven» og «Fight Club» for å lage en troverdig heltinne.
Magasinet ’W’ har vært med på filmsettet og skriver i en artikkel at den amerikanske versjonen av Lisbeth Salander ligger an til å bli minst like rå og voldsom som den svenske originalen.
- Se: Bildegalleri av "nye" Salander
- Anmeldelse:
Fincher i kjent stil
Regissør David Fincher bygger opp Lisbeth Salander i samme ånd som andre komplekse karakterer.
Kevin Spaceys ravende gale drapsmann med enkelte sympatiske egenskaper fra «Seven», og Brad Pitts som den energiske og destruktive Tyler Durden fra «Fight Club» skal ha flere trekk til felles med Salander.
Målet med Lisbeth Salander er ifølge Fincher å skape en ny type filmheltinne, og i intervjuet med W magazine beskriver han Salander som en "gotisk Pippi". Heltinnens komplekse personlighet står i fokus og det synlige beviset for dette kan ses i bildeserien 'W' nylig har tatt av hoverolleinnehaver Rooney Mara.
– Lisbeth Salander handler ikke om lidelse og hun er heller ingen Jesus. Hun handler om én ting og det er hevn, forteller regissøren til ’W’.
- Les også:
- Les også:
Brad Pitt var vanskeligst
Mange mener at Fincher har en utfordrende jobb i å lage en ny versjon av en av dagens største merkevarer. Bøkene til Stieg Larsson har solgt over 50 millioner eksemplarer og de tre filmene med Noomi Rapace i hovedrollen har så langt spilt inn over 100 millioner dollar.
Men den erfarne regissøren mener han har hatt langt større utfordringer i løpet av regissørkarrieren.
– Etter å ha satt Brad Pitts hode på en annens kropp i «Benjamin Button», virker alt annet enkelt, påstår han.
Uenig i Facebook-hyllest
Fincher har samlet en stor del av stjernelaget som var med på en av fjorårets store filmsuksesser «The Social Network».
Rooney Mara, som spiller Lisbeth Salander, hadde også rollen som Facebook-grunder Mark Zuckerbergs eks-kjæreste og nå er også Trent Reznor fra Nine Inch Nails igjen hentet inn av Fincher for å lage musikken.
Men regissøren er ikke nødvendigvis enig i mottagelsen til kritikerfavoritten fra 2010.
– Jeg er ikke enig i kritikernes hyllest av filmen. Jeg så på prosjektet som en historie om vennskap som forsvant gjennom et verktøy som var bygget for å lage vennskap. Så jeg er ikke enig i at filmen har klart å speile en hel generasjon, jeg hadde i hvert fall helt andre forutsetninger for å gjøre den, forklarer Fincher til 'W'.
- Les også: