NRK.no
, da videoen til «Bed Intruder Song» gikk som en farsott på internett.Musikerbrødrene Evan og Michael Gregory brukte et følelsesladet intervju Dodson ga til en lokal TV-kanal etter at søsteren hans ble forsøkt voldtatt i sitt eget hjem, og remikset det 24-åringen sa før de la på en fengende melodi. Resultatet ble «Bed Intruder Song», som hittil er sett over 60 millioner ganger, og en listeplassering på iTunes.
For inntektene fra låten har Dodson kjøpt seg et nytt hus.
16-åring kupper listen
Hele fire av de ti mest sette musikkvideoene på YouTube i 2010 tilhører den 16 år gamle småpikesjarmøren Justin Bieber. Og den aller mest sette videoen i år, er laget av en nordmann:
For bare to år siden var Bieber selv en av mange håpefulle som la ut hjemmevideoer av seg selv på videonettstedet. Så ble han «oppdaget», sendt til Atlanta for å møte R&B-stjernen Usher, og resten er historie.
Musikkvideoen til låten «Baby», som ble sluppet tidligere i år og er regissert av norske Ray Kay, er hittil sett over 400 millioner ganger på YouTube. Den topper dermed listen over årets mest sette musikkvideoer.
Les også:
Folket regjerer fortsatt
– Musikkvideoer på TV har nesten forsvunnet, og MTV er blitt en reality-kanal. Folk går på nettet for å se videoene de liker, sier kommunikasjonsrådgiver Øyvind Solstad i mediebyrået Carat til NRK.no.
To milliarder ganger i døgnet klikker vi på forskjellige videoer på YouTube, og totalt klikket brukerne over 700 milliarder ganger på play-knappen i 2010.
Les også:
– Smarte artister lager kommersielle og fengende musikkvideoer som gir «sykt mange» treff, forklarer Solstad – som likevel ikke ser for seg at superstjernene er i ferd med å ta over videonettstedet.
– Selv om de er mest populære, er fortsatt 90 prosent av innholdet på YouTube brukerskapt.
Topp ti-listen inneholder imidlertid bare videoer produsert av de største plateselskapene.
Sett milliarder av ganger
Dronningen av sosiale medier, Lady Gaga, kommer først på åttende plass når det gjelder flest visninger av én musikkvideo. «Alejandro» er sett nesten 110 millioner ganger siden den ble lastet opp på nettstedet i mars. Totalt er Gagas videoer imidlertid vist over én milliard ganger på YouTube.
Les også:
Hva gjorde vi egentlig før nettstedet poppet opp i april 2005?
– Det var ingenting før YouTube. Store aviser som New York Times og CNN hadde noen videoer i frimerkestørrelse på nettsidene sine, men det var stusselige greier. Det var flere som forsøkte seg med en videotjeneste samtidig som YouTube, men de husker jeg ikke en gang hva heter, forteller medierådgiver Solstad, som har spesialisert seg på digitale medier.
For YouTube vokste raskt i popularitet, og feide alle andre konkurrenter av banen.
– Suksessoppskriften til YouTube var genial: Det ble enkelt å legge videoer ut på internett, og du fikk en kode så du også kunne embedde videoen i blogger eller på en egen nettside, sier Solstad.
– De andre skjønte ikke viktigheten av å kunne dele.
Hallelujah-stemning
For tiden er det julestemning også på nettet, og én av videoene som ifølge den nye tjenesten YouTube Trends har økt i popularitet med enorm hastighet de siste dagene, er klippet av en flashmob på et kjøpesenter i Canada. Midt blant andre julehandlende familier reiser én etter en seg opp og stemmer i Händels mektige «Hallelujah»-sats:
Videoen er bare en av mange som har blitt lastet opp på nettstedet den siste måneden, etter at et kor fra Operaen i Philadelphia startet ballet i midten av november.
med et tilfeldig sammensatt «kor» på P2 i november i fjor.Kvaliteten kan imidlertid ikke sies å være sammenlignbar: