NRK er ikke lenger bare radio og TV. NRK.no er i dag et av Norges mest brukte nettsider, og de trekker stadig flere brukere til sine nyheter og tjenester på nett, mobil, og snart også lesebrett som iPad.
Alle de store mediehusene krever nå en klar avgrensing av hva NRK skal drive med, skriver Dagens Næringsliv. Men fullt så langt vil ikke redaktøren for medie- og markedsførings-fagbladet Kampanje gå.
– Skal vi først ha en lisensfinansiert offentlig kringkaster, så må også NRK som mediehus få lov til å utvikle seg, sier Knut Kristian Hauger, ansvarlig redaktør for Kampanje.
Har undersøkt NRK
Medietilsynet har på oppdrag fra Kulturdepartementet undersøkt om NRK opererer innenfor allmennkringkastingsoppdraget.
I rapporten konkluderer de med at det meste er i orden, men tjenesten UT.no, som som drives av NRK sammen med Turistforeningen, er i utkanten av hva NRK skal drive med.
Mobiltjenestene statskanalen tilbyr kan heller ikke sier å være en del av NRKs naturlige tilbud, skriver Medietilsynet.
Verdigrunnlaget må videreføres
Han mener likevel det er et viktig prinsipp at NRKs verdiggrunnlag blir ført videre på de nye plattformene NRK tar i bruk.
– Som offentlig finanisert mediehus må NRK tilby et innhold som markedet ellers ikke tilbyr, sier Knut Kristian Hauger.
Han syns NRK kunne ha blitt bedre på å synliggjøre det unike stoffet også på internett.
– I dag skiller ikke NRK.no seg særlig fra de kommersielle aktørene.
Men han mener likevel det er urimelig å si at NRK ikke skal få være til stede på de digitale plattformene.
– Som allmennkringkaster må NRK være i stand til å fylle sin innholdsmessige oppgave slik den er beskrevet i NRKs vedtekter, sier Høyres kulturpolitiske talsmann Olemic Thommessen (H).
– Klokt valg å kutte reklame
At Bjerkaas vedtok å stoppe reklame på nettsidene, tror Hauger var et steg i riktig retning.
– Det gir troverdighet omkring tjenesten, og skiller innholdet fra kommersielle aktører.
Han tror dessuten at det ble slutt på nett-reklamen, kjøpte kringkastingssjefen noen år fri fra debatten om sponsorinntekter på tv.
Lisensfinansieringen av NRK vil nok bestå, mener Hauger, men han er spent på hva Mediestøtteutvalget vil kome med.
– Det blir spennende å se hva Mediestøtteutvalget kommer med i sin innstilling. Det er årets viktigste mediesak, fordi det vil legge føringar på hele mediepolitikken, på hvordan man skal bruke pengene, sier Hauger.
- Les også:
– Veksten må begrenses
Rapporten fra Medietilsynet er bare rådgivende for departementet, men de vil likevel vurdere om det er behov for tiltak.
Gjennom høringsuttalelser til rapporten har Mediebedriftenes landsforbund, TV 2, aviskonsernet Edda Media Schibsted, TV3 og P4s eier MTG krevd at NRKs vekst må begrenses, og at formålsparagrefen endres.
De mener statskanalen ødelegger markedet på nett og nye medier.
– Ny teknologi endrer brukermønstrene med stor hastighet, og det er vanskelig å være forut denne utviklingen. Medietilsynet følger med, men foreløpig ser vi ingen grunn til å endre regelverket, sier Thommesen.
Forstår mediehusene
– Men over tid er det nødvendig med en diskusjon rundt allmennkringkasters rolle, fordi denne utviklingen er et landskap vi ikke kjenner, sier han.
Thommesen sier at Høyre forstår hva mediehusene mener, men at det må være gode måter å gjøre dette på.
– Det kan ikke resultere i at NRK henvises til en utdatert teknologisk måte å kommunisere på.
– Yr er et dårlig eksempel
Mediehusene har trukket fram Yr.no i debatten. De mener den gratis værtjenesten effektivt hindrer at andre lykkes med å etablere en tilsvarende betalt tjeneste.
– NRK har hatt værvarslingstjenester i hele sin historie, så jeg synes ikke Yr.no er et godt eksempel. Bransjen heller vente på et eventuelt bedre eksempel, sier Thommesen.
Han påpeker likevel at NRK må trå varsomt i utvikling av ny teknologi, og at de ikke bør ha et mål om å ekspandere.
– NRK må ikke gå i den fellen at de tenker på hva som er spennende kommersielle produkter. De må begrunne utviklingen av ny teknologi for å kommunisere etter oppdraget sitt, sier han.