I Storbritannia merker tv-kanaler og plateselskap at gamle låter fra kjente artister får et nytt liv på salgslistene når de framføres i talentprogrammer som X Factor.
Samme tendens i Norge
I Norge merker TV2 den samme tendensen for sine talentprogrammer. Kanalen er i høst i gang med en ny sesong av X Factor, men også da Idol gikk sin seiersgang over tv-skjermen fikk det betydning for musikksalget.
- Les også:
- Ja, egentlig merker vi det. På Idol la vi i sin tid merke til at låter som kanskje hadde vært borte et år eller to plutselig kom tilbake på listene. Det gjaldt også låter som kanskje ikke hadde vært på noen liste i det hele tatt, sier Bjarne Laastad i TV2.
- Vi hadde Sabyas «The day after tomorrow» som Kurt Nilsen igjen fikk opp og Kjartan Salvesens framføring av låta «Unwell» gjorde at Matchbox 20 ble mer kjent i Norge.
Skavlan-effekten
Sist helg spilte Christel Alsos låta «Finding Gold» på Skavlan, programmet som går både i Norge og Sverige. Det førte til at melodien gikk rett til topps på salgslistene til iTunes i begge land.
- Les også:
- Vi hadde noen jenter på X Factor-audition i Trondheim som sang Brandi Carliles «The Story». Da gikk den rett inn på iTunes-lista, forteller Laastad.
- Er det noen låter som går igjen når dere har audition?
- Det er det alltid, en artist som Gavin DeGraw har fått stor oppmerksomhet i år, men vi har også hatt David Gray som tidligere er blitt gjort mer kjent i Norge, gjennom Alejandro Fuentes versjon av «Sail Away».
Styrer låtvalget sjøl på audition
Musikkindustrien er fullt klar over hvilken effekt det har på salget av en låt når den er på tv. I 2008 kjempet for eksempel en x-factor-versjon av låta «Hallelujah» med Jeff Buckleys originalversjon, om å komme på førsteplass på listene til jul i Storbritannia.
TV2 understreker imidlertid at det på deres auditions er deltakerne sjøl som styrer hvilke låter de vil bruke. Videre ut i konkurransen er det imidlertid mer kontroll på dette, med musikkprodusenter som hjelper til.
- Hos oss i TV2 er det Jørn Dahl, plateprodusent som ikke er tilknytta noe bestemt plateselskap, som hjelper til med å finne låter som passer til deltakerne, forteller Bjarne Ljaastad.