Foreldre og lærere som leser for barn i håp om å gjøre dem til bedre lesere, blir nok skuffet, mener danske forskere.
- Les også:
- Les også:
– De fleste tror nok at høytlesing spiller en relativt stor rolle. Folk tror man kan redde et barn som ikke har lett for å lære å lese, ved å lese mye for det hjemme, sier professor Carsten Elbro til den danske avisen Politiken.
Men hvis barna ikke deltar i selve lesingen har det liten effekt, sier professoren fra Center for Læseforskning ved Københavns Universitet.
– Det nytter lite å sitte ved siden av og se på en som kan lese, sier Elbro. Det blir det samme som med fotball, man lærer ikke å spille ved å se fotball på TV, sier han.
– Ikke større ordforråd
Carsten Elbro har laget en oversikt over forskning om sammenhengen mellom høytlesing og barns leseferdigheter. Det var riktignok en sammenheng mellom leseferdighetene og hvor mye barna var blitt lest for, men sammenhengen var ikke særlig stor.
– Trofaste tilhengere av høytlesing vil nok bli skuffet, men det har svært liten betydning med ren høytlesing, sier han.
Heller ikke ordforrådet til barna blir vesentlig større av at de blir lest for, mener Elbro. Høytlesingen har en viss effekt på barns ordforråd, men den er liten.
– Først når man begynner å bruke ordene selv, sitter de fast. Man glemmer dem igjen, hvis man ikke er aktiv hele tiden. Derfor er det viktig at barna får mulighet til å bruke de nye ordene de hører bli lest opp. Det er ikke vanskelig å få til, sier den danske leseprofessoren.
– Snakk om bøkene
Derfor trenger barna mulighet til å snakke om bøkene. Talepedagog Mette Nygaard Jensen har gjort forsøk med barn som ikke hadde lært å lese. Det viste at barna hadde nytte av å snakke om det man nettopp hadde lest.
– Man kan som voksen stille spørsmål som «Hva skjer nå?» og andre spørsmål som krever mer enn ja- og nei-svar, sier hun.
Men man skal være realistisk i forhold til hva man har tid til i hverdagen, understreker Carsten Elbro.
– Hvis barnet venter på å høre en histore ferdig, og foreldrene helst vil gå for å skru på TV, er det ikke ideelt. Dette må ikke bli et nytt krav til foreldre, eller at de voksne føler seg som dårlige foreldre hvis de bare bruker 10 minutter om dagen til å lese høyt for barna, sier han.
– Høylesing gir innsikt
Selv om høytlesning i seg selv ikke er så viktig for barns ledeferdigheter, har den stor betyrdning, mener Carsten Elbro. Ikke bare fordi det er hyggelig, men det gir barna innsikt i hvordan mennesker omgås.
– Å være sammen om fiksjon betyr at man deler mulige virkeligheter som man kan snakke om, sier Elbro. Det er trolig det viktigste med å lese sammen. Det gjør at barn lærer om det som er godt og ondt i verden, og om hvordan man oppfører seg i ulike situasjoner.
– Selv om man ikke vinner i store lesetester på grunn av høytlesning, må man ikke se på det som bortkastet å lese høyt, konkluderer Carsten Elbro.