Hopp til innhold

Apokalypsen kommer – «The Pacific»

«The Pacific» er mørkt, gjennomarbeidet og meget severdig, sier NRK.nos anmelder og gir den terningkast 5.

The Pacific

Storserien «The Pacific» fra HBO har Steven Spielberg og Tom Hanks som produsenter. NRK.nos anmelder fikk se de fire første episodene og er begeistret for serien.

Foto: HBO

Denne anmeldelsen er basert på de fire første episodene av serien som starter på NRK tirsdag 4. januar.

________________________________________________________________

Terningkast 5
Foto: Grafikk: / NRK

Med «Saving Private Ryan» (1998) revolusjonerte Steven Spielberg krigsfilmsjangeren og skapte en ny form for realisme hva gjaldt krigsscener. Åpningssekvensen, som viser erobringen av Omaha Beach, varer i over 20 minutter og er blant de mest intense - og beste - krigscener i filmhistorien.

Vant priser

Vegard Larsen

Programleder i Filmbonanza Vegard Larsen er begeistret for den nye storserien som starter på NRK i januar.

Foto: Dagbladet

På den andre siden byr filmen på et rollegalleri á la De sju dvergene, der troppen i filmen består av den sterke, den svake, den feige, den morsomme, den modige, den gale og den vise.

Likevel, filmen har store kvaliteter, den spilte inn nærmere 500 millioner dollar verden over og vant en rekke priser. I tillegg fikk den Spielberg og Tom Hanks såpass interessert i andre verdenskrig, at de to år seinere bestemte seg for å produsere HBO-miniserien «Band of Brothers».

Og godt er det.

Helteepos

Med samme type filmatiske uttrykk som «Saving Private Ryan», skapte produsentene et av de beste tv-dramaer noensinne. Serien, på ti episoder, er mer troverdig og balansert enn «Private Ryan» og følger soldatene i E Company fra de trener til krig, til invasjonen av Normandie og krigens slutt.

Men til tross for at persongalleriet i serien er mer sammensatt enn det i «Private Ryan», følger «Band of Brothers» noe av den samme vinneroppskriften, der kompaniet er satt sammen av en litt for nøye utplukket og utstudert forsamling unge amerikanere, og der fienden fremdeles er en nokså brun masse.

Og selv om serien aldri legger skjul på at krig er rimelig kjipe greier, tildekker serieskaperne aldri det faktum at de egentlig har laget et helteepos.

Ekstrem påkjenning

I de fire første episodene av «The Pacific» er glorifiseringen feid under teppet. Og til tross for å være en oppfølger, er «The Pacific» fullstendig fristilt fra forgjengeren.

(Saken fortsetter under bildet)

The Pacific

Serien, som hadde premiere 14. mars, har fått flotte kritikker i USA.

Foto: HBO

Likhetene er tydelige hva gjelder det filmatiske uttrykket, de svært påkostede scenene, og det gjennomarbeida detaljnivået, men vi blir kjent med en helt ny gruppe amerikanske soldater og tonen i serien er en annen.

Serien fokuserer langt mer på enkeltindivid, enn lag. Der «Band of Brothers» brukte de første episodene på skape empati og presentere oss for kompaniet, fokuserer «The Pacific» i mye større grad på opplevelsene og psyken til tre individer.

Det handler om at krig er en ekstrem påkjenning og at man som menneske, til tross for at man har flagget på jakkeermet, slåss aleine.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Spielberg og Hanks

Steven Spielberg og Tom Hanks poserer med James Badge Dale, Joe Mazzello and Jon Seda i forbindelse med premieren på serien i Los Angeles.

Foto: Scanpix/AP

Modig

Allerede i første episode gir en av seriens hovedpersoner, Robert Leckie (James Badge Dale), uttrykk for at krig er jævlig. Uansett. Heltedådene har måtte vike plass for en langt mørkere realisme. Angsten får mer plass. Meningsløsheten bak krig er tydeligere.

Ja, serien er i det hele tatt en gripende og sterk opplevelse.

Der «Band of Brothers» minner om «Saving Private Ryan», minner «The Pacific mer om «Apocalypse Nå». Noe som er et modig trekk fra seriens skapere, men som kanskje også gjenspeiler amerikanernes forhold til krigene de kjemper for tiden.

I tillegg er den mørke realismen uungåelig hvis man er ute etter å fortelle sannheten.

For der «Band of Brothers» er en serie som feirer frigjøringen av Europa, er «The Pacific» en serie som bygger opp mot en av menneskehetens største ugjerninger, bombingen av Hiroshima og Nagasaki.

Anmeldelsen er basert på de fire første episodene.

SE KLIPP FRA SERIEN HER:

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober