Hopp til innhold

Slående vakker "Desse Auga"

"Desse Auga" er natur og kunst i imponerende samspill der det visuelle dominerer. På Lundsneset utenfor Stavanger lar Jon Fosse mennesket komme fra havet. Teksten maler ut sorgen over livets forgjengeliget der tap av kjære alltid følger.

Forestillingen Desse auga vises under Folkefesten
Foto: Johannes W. Berg

Publikum (1300) sitter overgitt til naturens luner i et amfi med ryggen mot solnedgangen og blikket mot havet. Der glitrer to store, sølvglinsende kuber i samspill med vannet. I horisonten Ryfylkefjellene. Scenograf Peter Lindquist har hengt en stor fullmåne over spilleplassen. Til venstre er dødsriket, der kravler smådjevler i rødt og sort. En trerot står høyt tilværs.

Til høyre Stavanger vocalensemble og Stavanger Brass Band i en elegant glasspaviljong. Dirigent er Per Kristian Revholt. Sceneplattingen er enkel og grå, lyset kommer opp fra glassruter i gulvet. Ingen tekniske apparater forstyrrer den vakre horisonten. Et ungt og et gammelt par kommer ut av sølvkubene, går gjennom vannet og opp på jorden. Og møter Skuggen.

Dramatisk samspill

Jon Fosses enkle, nærmest rituelle tekster møter vi vanligvis enkle og ganske stillferdige oppsetninger. Men her må den dele oppmerksomheten med Gintaras Sodeikas dramatiske musikk og danserne i samspill med den slående vakre scenografien til svenske Peter Lundquist. Danserne/smådjevlende fyller tidvis scenen som menneskenes kaos, angst og livsmotstand. Det er vakkert og bevegende.

Vi ser hvordan den unge kvinnen gleder seg over livet, hun søker og finner sin make der ved havet. Men livet er ikke bare idyll. De flotte danserne anført av Andreas Bjørneboe representerer menneskets uro, angst og indre kamper. Det unge og det gamle paret er samme mennesker men i forskjellige faser av livet. Et langt liv med barn - som vi bare hører om - er levet når den gamle kvinnen dør og dras av Skuggen ut av scenen. Tilbake alene er den gamle mannen. Det er tydelig at den gamle, etterlattes sorg er noe som ligger Jon Fosse på hjertet.

Litt lang

Teksten blir litt lang her mot slutten når Even Stormoen som den gamle mannen forteller oss om sorgen over tapet av hustruen. Han er Fosses bilde på det nådeløse ved livets forgjengeliget. Og kanskje virker teksten lang i denne siste delen av forestillingen fordi sårbarheten i teksten ikke kommer tydelig nok frem når stemmen til Stormoen må kjempe mot musikken til Sodeikas.

Berømt regissør

Både scenograf og komponist og Jon Fosse er velkjente samarbeidspartnere for den berømte litauiske regissøren Oskaras Korsunovas. Og helheten i denne enorme satsningen har blitt svært slående som forestilling. Tidligere har Korsunovas satt opp Jon Fosses "Vinter" på Torshovteatret.

Naturmytiker

Henrik Wergeland skrev "Skapelsen, mennesket og Messias" i første halvdel av 1800 tallet. Med "Desse Auga" har Jon Fosses skrevet en slags "Skapelsen, mennesket og naturen". Istedetfor å håpe på evig liv eller frelse ved Jesus, er vi prisgitt livets forgjengelighet og må erkjenne at vi også er en del av naturen.

Illusjonstapet 1968 - 2008

Ikke bare er vi prisgitt naturen og bør ta vare på den. En erkjennelse idag som styrker følelsen av individets avhengige plass i naturen og Jon Fosses naturmystikk, er tapet av troen på kollektivets evne og mulighet til å forandre verden.I løpet av de 40 årene som har gått mellom 1968 og idag, er de store revolusjonene avslørt og avkledd sitt tragiske innhold og endelikt. Opprørsgenerasjonens tro på kollektiv styrke har endret seg til en slags desillusjonert indivudualisme. Nå er det opp til deg.

Og i mangel av andre suttekluter, gir Fosse oss muligheten til å se våre liv i den store sammenhengen. Vi er en del av naturen. Vi kommer fra havet. Havet og jorden som alltid er der. Mennesket er forgjengelig. Som det står i "Deilig er jorden", - "tider skal komme, tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang".

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter