Trøndelag teater: Peer Gynt
Av Henrik Ibsen
Premiere 9. desember 2000
Regi: Catrine Telle
Med blant andre Christian Skolmen og Ellen Birgitte Johannessen
Regissør Catrine Telle har tatt et radikalt og dristig grep om vårt nasjonalklenodium, men det tåler både Ibsen og ikke minst Peer Gynt, som faktisk trer fram som et nærgående og etsende bilde på vårt eget samfunn.
Harry-faktor
Det hele begynner på bygdas harry-60-tall. Scenen er 30 meter lang med publikum i fire kvadranter. Den totale ombyggingen av storscenen gir helt nytt rom for fysisk spill og høyt tempo, noe Telle og ensemblet utnytter med stort overskudd. Med kostymer, rekvisitter og gode persontegninger rykker tre ubetalelige seterjenter oss nært inn på livet.
Dovregubbens rike er det nyrike borgerskapets glatte sfære. Peer blir kjendis og "liner opp" opp sin livsfilosofi-svada i verdens ledende talkshow på TV, før han ranes av asiatiske Anitra etter "livesex"-opptreden på karaokebar.
Postmoderne harselas
Catrine Telle bruker hver scene til sviende harselas over det postmoderne samfunn og dets innbyggere. Fordi vi sitter så nært, blir det ikke like lett å distansere seg fra det hele, hverken på TV-show eller i dårekisten.
Christian Skolmen
I rollen som Peer har Christian Skolmen sin største utfordring til nå, og det kommer han godt ifra. Men scenens store dimensjoner gir ikke mye rom for nyanser, og det blir ingen intimitet når Peer og Solveig sitter med halvmeters avstand og nærmest roper til hverandre. Men ros for å bryte rytmen med lange pauser der det gir mening, det skal både regissør og skuespillere ha.
Ny undertekst
Denne oppsetningen vektlegger å konkretisere hvor Ibsens "Gynt’ske" univers befinner seg i dag. Det indre dramaet trer mer i bakgrunnen, og kommer kanskje som ettertankens refleks på mange av de overraskende og absurde overføringene, som også gir undertekstene tildels ny mening.
Stykkets siste del, som er en vandring i Peers indre landskap, blir heller ikke like lett å fylle det digre scenerommet med, som de actionfylte scenene.
Men Catrine Telle har lykkes i å gi oss en flunkende ny, sprelsk og dagsaktuell Peer Gynt.
Randi Wenche Haugen
Kulturnytt, NRK P2, 11. desember 2000
Bearbeidet for nett av Marit Christina Lie