Selv om Fosse stadig oppføres på Europas scener har regissørene en veldig forskjellig oppfatning av hvordan han skal spilles. Ofte er det realistisk, men med Claude Régy er det mer radikalt.
- Han har fått til en drømmeaktig stemning mellom liv og død. Det er det som er så vakkert, sier Alain Crombecque, lederen for Paris’ kulturelle høstfestival, der "Dødsvariasjoner" inngår som en del av festivalen.
Det er Claude Régy, teaternestoren i Paris som introduserte Jon Fosse i Frankrike. Dette er tredje gang han bringer Fosse til scenen.
Fosse blir regnet blandt Europas viktigste dramatikere. Foto: Scanpix/Kjetil Elsebutangen
Provoserende oppsetning
Som så mange andre steder i Europa er Jon Fosse så definitivt på moten i Frankrikes hovedstad, men alle i Paris’ teaterverden har ikke like mye sansen for oppsetningen til Régy.
Blant publikum var følelsene blandet, noen var helt i ekstase og fortalte om mageonde under premieren. Hos andre igjen var tonen en helt annen. Et par tre tilskuere forlot forstillingen før den var ferdig.
Litt for billedlig, alt for synkopert dialog, avantgardisme er én ting er en ting - dette er noe annet, var noen av reaksjonene fra publikum.
Colline-teatret er et av fem nasjonalteatre i Frankrike, og i det neonopplyste teatret på Paris østkant settes det opp moderne teaterkunst. Og uansett hva sinte tilskuere måtte mene, og kanskje også derfor, så har Jon Fosse funnet sin plass her.
Kulturnytt, NRK P2, torsdag 9. oktober 2003