Hopp til innhold

Norsk filmmiljø lurt for 20 millioner kroner

- Vi ble lurt trill rundt av den engelske filmprodusenten John Cairns, sier Runar Wiik, tillitsmann for staben på filmen Wide Blue Yonder.

 

Regissør Robert Young gi instruksjoner til Kåre Conradi og Ingrid Bolsø Berdal

Regissør Robert Young gir instruksjoner til Kåre Conradi og Ingrid Bolsø Berdal på settet til Wide Blue Yonder.

Foto: Eivind Biering-Strand

Filmen ble spilt inn ved Haugesund i sommer, men uten at staben fikk lønn som avtalt.

Lauren Bacall

SPILLER: Amerikanske Lauren Bacall. Her sammen med sin hund Sophie under den internasjonale filmfestivalen i Berlin i februar i år.

Foto: Hermann J. Knippertz / Scanpix/AP

Norsk Filmforbund er enig i Wiiks beskrivelse, og mener finansieringen var en bløff fra starten av.

- Det ser ut som dette har vært rent lureri, at de har drevet på kreditors risikoregning, og ikke hatt pengene til å betale fortløpende, sier leder for Norsk Filmforbund Sverre Pedersen.

- De har ikke hatt pengene

Og at de ikke har klart å skaffe penger til produksjonen av filmen Wide Blue Yonder betyr at den britiske produsenten John Cairns nå skylder den norske staben, skuespillere og teknikere, nesten tjue millioner kroner. Inkluderer vi filmarbeidere fra England, Island og USA kommer summen opp i tretti millioner kroner.

- De har ikke hatt pengene, men de har latet som de har hatt dem, og så har de satt i gang prosessen og hyret folk uten å ha dekning for det, sier Pedersen.

Norske og internasjonale stjerner

Hege Schøyen

SPILLER: Hege Schøyen.

Foto: Knut Fjeldstad / Scanpix

«Wide Blue Yonder» er basert på et teaterstykke med samme navn og er en lun komedie. Den handler om sjøulken Wally, spilt av Hollywood-stjernen Brian Cox, som vil oppfylle sin gamle venns ønske om å bli begravet på sjøen.

Andre stjerner i filmen er Lauren Bacall, James Fox og våre norske Hege Schøyen og Sverre Anker Ousdal. Regissør er Robert Young. Han har regissert en rekke tv-serier, blant annet episoder av «Bergerac» og «Jeeves and Wooster» - og han har hatt suksess med filmen «Olme beist» med John Cleese.

- Grundig lurt

Men å ha en god historie, stjerneskuespillere og respektert regissør er ingen sikkerhet mot å bli bløffet mener Runar Wiik. Han er fotograf og regissør, men jobbet med lyssetting på Wide Blue Yonder. Wiik ble valgt til tillitsmann for staben:

- Vi har blitt grundig lurt og løyet til. Det var lovet at det var penger fra britisk side som skulle dekke hele innspillingen . Men det var det jo ikke. Vi har heller ikke sett dokumenter på at noe slikt finnes eller er på vei.

- Filmfondet sier at dette har vært en bløff fra de engelske produsentenes side. Er du enig i det?

- Absolutt. En stor bløff har det vært.

- Forferdelig skuffet

 Siden dette er en norsk-engelsk samproduksjon finnes det også en norsk produsent til denne filmen - produksjonsselskapet Euromax.

Bjørg Veland i Euromax er oppgitt over situasjonen.

- ”Lurt” er et sterkt ord. For på det tidspunktet vi gjorde avtalen om Wide Blue Yonder hadde jeg ingen grunn til å tro at John Cairns ikke skulle komme med pengene. Grunnen til det er at vi har jobbet sammen på andre filmer, der han har levert.

- Føler du deg lurt nå i etterkant?

- Nei, man vet jo aldri hva som foregår inne i hodet på en person. Men jeg må si at jeg er forferdelig skuffet.

Dårlig rykte i England

Spørsmålet er om ikke de britiske produsentene ønsket en norsk samproduksjon nettopp fordi de hadde et dårlig rykte i England. Runar Wiik mener det kan være grunnen.

- Det kan se ut som at de ikke hadde anledning til å dra i gang flere prosjekter i England. De har problemer med de to jeg vet om hittil, sier han.

Truet med å droppe de siste innspillingsdagene

I slutten av august skrev VG om lønnskonflikten mellom produsenten John Cairns og staben til Wide Blue Yonder. Staben truet med å enten droppe de siste 8 dagene med innspilling - med mindre de fikk full kontroll over negativene. Det måtte produsentene godta, og det er dette som gjør at Runar Wiik tror på en løsning for finansieringsrotet.

- Nå samler vi alle kreditorene og ser hva de egentlig har puttet inn i filmen, og så får de tilbake det. Så det er et hyggelig tilbud. Men hvis de klarer å skaffe de pengene som trengs innen den 15., så er ingenting bedre enn det.

- Så hvis de klarer å få frem opptil 30 millioner kroner, og er interessert i å ferdigstille filmen, så er det greit for dere?

- Ja, da er jo alt som det skal være da, sier Wiik.

Det har ikke vært mulig å få produsenten John Cairns i tale.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.