Hopp til innhold

– Det er jo ein liten, pjuskete song

Det seier Åge Aleksandersen sjølv om «Lys og varme». Den blir mykje brukt i kyrkja, men kom ikkje med blant dei 899 songane i salmeboka.

Åge Aleksandersen ved plakaten til utstillingen "Lys og varme - historien om en sang" på Ringve.

ELSKA AV MANGE, MEN KOM IKKJE MED: «Lys og varme»

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

– Eg set jo veldig stor pris på måten den blir brukt på i dag der folk tar den fram når dei meiner det er rett.

Det seier Åge Aleksandersen om «Lys og varme». Det er den mest folkekjære songen hans, og det var med den han verkeleg blei kjend i 1984. Songen skreiv han ei stund etter at dottera hans vart fødd. Det tok han ein kvart time, men no har den vore elska av mange i meir enn eit kvart liv. Den blir òg mykje brukt i kyrkja, blant anna er det mange som vil ha songen i gravferder.

LES OGSÅ: – Levva livet for andret livet mitt

Åge Aleksandersen med datteren

SIN EIGEN HIT: «Lys og varme» skreiv Aleksandersen til dottera Line. Den blei fyrst framført under utdelinga av Spellemannsprisen i 1984.

Foto: Privat

– Her er det utruleg mange sterke historier. Dei fleste er nok meint for meg og dei som har fortalt meg historiene, men folk seier ofte at songen rører dei på ein heilt spesiell måte, fortel Aleksandersen til nrk.no.

– Hos vaksne er det ofte knytt til liv og samliv, til dømes fyrste gong dei møttest, ein spesiell sommar, songen som alltid var med dei. Eldre seier gjerne at dei ikkje likar pop og rock, men elskar «Lys og varme». Gjeld det barn, seier dei ofte at «ho var så glad i songen og song den seint og tidleg».

Likevel fekk ikkje «Lys og varme»plass i den nye salmeboka.

– Det er jo ein liten, pjuskete song. Den er ikkje i nærleiken av å vere pompøs, og passar sikkert ikkje hos dei maskuline forvaltarane av trua, trur Aleksandersen.

– Då vi valde ut tekstar til salmeboka 2013 måtte vi ha ein rettleiande definisjon. Vi kom fram til at det må vere ein teologisk dimensjon i teksten. Den må seie noko om Gud, Jesus, mennesket sitt forhold til Gud eller til skaparverket. Derfor blir ikkje ein heilt vanleg song som ikkje har ein gudsdimensjon i seg ein salme.

Det seier Vidar Kristensen. Han leia arbeidet med den nye salmeboka som kom i 2013.

LES OGSÅ: – Eg gløymer at eg sit i fengsel når vi har korøving

Tre songar skapte offentleg debatt

Vidar Kristensen

TOK NI ÅR: Arbeidet med den nye salmeboka byrja allereie i 2004. For nøyaktig eitt år sidan var den endeleg ferdig.

Foto: Siv Thompson / Kirkerådet

– Det er mange fine salmar me kunne tatt inn, men det skal jo vere ein balanse på det. Det skal vere salmar ein kan bruke alle sundagar i kyrkjeåret, salmar til bryllaup, gravferd og alle slags høve. Då kan ein fort få for mange salmar til kvart avsnitt. Salmeboka kan ikkje vere for stor heller. Då mister den noko av brukarvenlegheita, forklarar han.

Det kom eit forslag til ny salmebok i 2008. Den var i to bind og hadde 4000 salmar, men det blei for tungvint for folk å bruke. Den førre salmeboka kom i 1985 og 67 % av salmane i den er med i 2013-versjonen. 33 % av innhaldet er nytt.

– Eigentleg berre tre songar det har vore ein offentleg debatt om dei skulle vere med eller ikkje: «Julekveldsvisa», «Til ungdommen» og «Eg ser». Den fyrstnemnde kom med, men det gjorde ikkje dei to andre, fortel Kristensen.

– «Eg ser» går det an å gje ei teologisk tolking, men Bjørn Eidsvåg gjer ikkje det sjølv. Han uttalte offentleg at han oppfattar det meir som ein solosong og synest ikkje den har noko plass i salmeboka. Men han har jo fleire andre songar i salmeboka, då, seier Kristensen.

Bjørn Eidsvåg ville ikkje kommentere saka til nrk.no, men skreiv på Twitter om dette i 2011 då det blei snakka mykje om den nye salmeboka i media.

– «Eg ser» er ikke egnet som allsang og de to andre er for intime og innehar ikke kvaliteter som salmer bør ha, de kan brukes rundt leirbålet, tvitra han då.

I arbeidet med den nye salmeboka har Kristensen og dei andre som sette den saman prøvd å ta med mest mogeleg av salmane som folk brukar.

– Mange artistar har sunge salmar dei siste åra, og fleire har kome med i salmeboka med sjølvskrivne songar. Mange har òg byrja å bruke musikk i kyrkja som ikkje er klassiske salmar. Det har vore mange omsyn å ta, seier Kristensen.

LES OGSÅ: Her er dei mest populære salmane

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober