Hopp til innhold

Norsk konsertgigant vil satse tungt på dansemusikk

Med Findings-festivalen varsler Norges største konsertarrangør en større satsing på elektronisk dansemusikk.

Avicii konsert

EDM: Nylig samlet Avicii 80.000 mennesker til konsert i Stockholm. Nå varsler norske konsertarrangører en tung satsning på elektronisk dansemusikk. Bildet er fra en Avicii-konsert i New York i sommer.

Foto: EDUARDO MUNOZ / Reuters

I dag arrangeres festivalen Findings for første gang. Bislett Stadion skal fylles med opp mot 18.000 unge og danseglade folk.

Artistene opererer i sjangeren EDM (elektronisk dansemusikk), som med utspring i USA har blitt en enorm global musikkindustri. Her er det DJ-ene som er superstjernene.

Satser i stor skala

Ifølge Billboard omsetter sjangeren årlig for hele 40 milliarder kroner på verdensbasis, og DJ-ene håver inn enorme beløp.

Svenske Avicii, som spiller på Findings, er verdens tredje best betalte DJ, og skal ha tjent 172 millioner kroner det siste året. Steve Angello spiller også på Bislett, og med 74 millioner tjente kroner det siste året har han også nok til salt i grøten.

Findings arrangeres i samarbeid mellom konsertarrangørene Live Nation og Sky Agency. Nå varsler de et tett samarbeid og en tung satsing på konserter og festivaler innen denne musikksjangeren i Norge.

– Vi er enige om at dette skal skje i stor skala. Sky Agencies har mye bra kontakter, mens vi har mye erfaringer fra å gjøre større arrangementer, sier Martin Nielsen fra Live Nation til NRK.

(Artikkelen fortsetter)

SE VIDEO: Trond Opsahl fra Sky Agency (til venstre) og Martin Nielsen fra Live Nation.

Live Nation har konsentrert seg om de største navnene på stjernehimmelen, som Rihanna, Madonna, Bruce Springsteen og Metallica, men utvider nå paletten.

Selger ut stadioner

Nielsen sier at både Live Nation og andre store konsertarrangører verden rundt nå tenker akkurat det samme.

– Man ser på hvilke artister publikum vil ha, og det er jo nettopp publikum vi jobber for. DJ-ene har blitt like store stjerner som hvilken som helst musikkartist, og folk jubler minst like mye når de går ut på scenen. En konsertarrangør som oss kan ikke se bort fra dette, sier han.

Trond Opsahl i Sky Agencies legger til:

– Beviset på at EDM er populært, er jo nettopp at det kommer så mye mennesker på denne festivalen. DJ-ene har vært store før, men man solgte ikke ut stadioner. Nylig kom det 80.000 for å se Avicii i Stockholm, sier han.

(Artikkelen fortsetter)

Electric Daisy Carnival

STORSLÅTT: DJene er de nye superstjernen i musikkverdenen, og scene- og lysshow er ofte av det imponerende slaget. Dette bildet er av Sebastian Ingrosso og Axwell under Electric Daisy Carneval i Las Vegas i juni.

Foto: Ethan Miller / Afp

De best betalte DJ-ene i bransjen tar sjelden spillejobber uten å sitte igjen med minst én million kroner for jobben, og Avicii er i dette eksklusive laget, ifølge Magnetic.

Opsahl og Nielsen ønsker ikke si noe om hvor mye penger de har brukt på booking, utover å si at «Avicii vet hva han kan selge, og da koster det deretter».

De avviser at det på kort sikt venter enorme overskudd på å arrangere denne dagsfestivalen.

– Å bygge opp alt for en dag er ikke gratis. Det kommer forhåpentligvis til å bli en slant til overs, men dette er ingen gullgruve, sier Nielsen.

(Artikkelen fortsetter)

– Helt drøy industri

Christine Dancke, som er DJ og programleder på P3, sier at det blir interessant å følge med på den norske konsertsatsingen på EDM.

– Det er en industri som er helt drøy i USA. Det er helt utrolig mye penger i det, og utrolig mange firmaer driver med for eksempel lysproduksjon til denne typen events. En sånn utvikling har vi ikke sett i Norge, men jeg blir ikke overrasket om noe lignende skjer her, sier hun.

Christine Dancke

HÅVER INN: Det er ingen hemmelighet at noen av verdens største DJ-er får langt bedre betalt enn noen av verdens største band eller artister, sier DJ og programleder Christine Dancke.

Foto: Kim Erlandsen, NRK

– Men det jeg er aller mest spent på, er hvor lenge denne DJ-greia holder, og hvor mye lenger en DJ kan få bedre betalt enn et band. For det er ingen hemmelighet at noen av verdens største DJ-er får langt bedre betalt enn noen av verdens største band eller artister, sier hun, og legger til at hun ikke kan tenke seg at Avicii får under én million for å spille på Bislett.

Hun mener sjangeren har et ufortjent dårlig rykte.

– Energinivået er litt russefest-aktig. Mange er veldig skeptiske til festivaler med elektronisk musikk, blant annet fordi det er tett forbundet med dop. Men det er viktig å huske på at de som er unge i dag har vokst opp til denne musikken, og det er deres helt vanlige popmusikk, på samme måte som at andre har vokst opp med Spice Girls og Backstreet Boys, sier Dancke.

– For dem er ikke EDM-kulturen nødvendigvis forbundet med rus og å bryte grenser. For mange unge i dag er det å gå og se Avicii det samme som for oss å se Alicia Keys for ti år siden.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.