Bakgrunnen for underskriftskampanjen er at Habima spiller forestillinger i de ulovlige israelske bosettingene på Vestbredden, noe de er forpliktet til å gjøre fordi de mottar statsstøtte fra den israelske stat.
Nationaltheatret og Habima er medlemmer av teaterunionen Union of Theatres of Europe, og begge teatrene deltar i et samarbeidsprosjekt kalt Terrorisms, hvor også det uavhengige palestinske teateret Shiber Hur deltar sammen med teatre fra Tyskland, Frankrike, Serbia og England.
– Bidrar til å normalisere bosettingspolitikken
Flere av kunstnerne og skuespillerne bak underskriftskampanjen sendte i mai et åpent brev til Nationaltheatret, hvor de oppfordret til å avslutte samarbeid med Habima og til at det israelske nasjonalteatret også måtte ekskluderes fra den europeiske teaterunionen.
På grunn av den eskalerte konflikten på Gaza-stripen, mener de nå at det haster med å få en avklaring.
– Ved å avbryte samarbeidet har Nationaltheatret mulighet til å gi en støtteerklæring til den palestinske sivilbefolkningen i en ekstremt presset situasjon, sier Marius Kolbenstvedt, som er en av de seksten skuespillerne og kunstnerne bak underskriftskampanjen.
- Les også:
Han håper at Nationaltheatret etter hvert vil bestemme seg for å avslutte samarbeidet.
– Hvis de ikke avslutter samarbeidet, bidrar Nationaltheatret til å normalisere den israelske bosettingspolitikken.
– Hyklersk
NRK lyktes ikke å komme i kontakt med Habimas teatersjef Ilan Ronen, men den israelske ambassaden i Oslo mener kampanjen er hyklersk, og likestiller en avslutning av samarbeidet med boikott.
– Denne kampanjen er basert på en dobbeltmoral som jeg ikke forventer fra et kunstnerisk miljø. Å peke ut Israel på denne måten, er veldig hyklersk, sier fungerende ambassadør George Deek.
- Les også:
Han mener at hvis teateret skal avslutte samarbeidet med Israel, så må de også avslutte samarbeidet med alle land som er involvert i territorielle disputter, og henviser til blant annet Kina, Russland og Marokko.
Skal vurderes i august
I en sms til NRK skriver Natinaltheatrets teatersjef Hanne Tømta, at ledelsen og teatrets fagforeninger skal møtes for å diskutere samarbeidet i august, men at ledelsen allerede har vært i dialog med Habima om situasjonen.
– Jeg finner det dypt problematisk at Habima spiller i de ulovlige israelske bosettingene, og jeg har gjort det klart overfor Habimas ledelse at Nationaltheatret ikke aksepterer at de spiller der.
- Les også:
Tømta har i utgangspunktet ment at det tverrnasjonale kunstneriske samarbeidet kan være et mer effektivt virkemiddel for å oppnå forsoning.
– Med sommerens grusomme opptrapping av konflikten, er det selvsagt lett å miste motet. Vi må vurdere om stillhet er et mer effektivt virkemiddel enn dialog. Det finnes uenighet om kulturell boikott er veien å gå, også blant sterke støttespillere av Palestina. I en så alvorlig sak, vil jeg lytte til de ansatte før jeg kan konkludere.
Har vært kontroversielt hele veien
George Deek bekrefter at Habima er lovpålagt å spille forestillinger i israelske bosettinger på Vestbredden, men mener det israelske nasjonalteateret ikke er en del av konflikten om de okkuperte områdene på Vestbredden.
Han oppfordrer Nationaltheatret til å fortsette samarbeidet, og heller fremme sine meninger gjennom dialog.
– Hvis de er uenig med israelsk bosettingspolitikk, så er det en legitim holdning. Men å femme denne holdningen gjennom en boikott av teateret, rammer kun det israelske kunstnermiljøet som ikke har noe med politikken å gjøre.
NRKs kulturkommentator, Agnes Moxnes, tror situasjonen er vanskelig for Nationaltheatret og Hanne Tømta.
– På den ene siden har Nationaltheatret et ansvar for å ikke samarbeide med institusjoner som bryter internasjonale lover. Men samarbeidet kan også bidra til dialog, for både Habima og palestinske teaterkrefter deltar i prosjektet, sier Moxnes om samarbeidsprosjektet Terrorisms som startet i fjor.
Hun mener det er tydelig at Hanne Tømta er i tvil om hun skal avslutte eller fortsette samarbeidsprosjektet med Habima.
–Vi vet at samarbeidet har vært kontroversielt helt fra starten av, og når det er så sterke krigshandlinger i dette området så øker engasjementet rundt saken. Teateret må regne med at de ansatte vender seg mot teatersjefen og ledelsen i en sak som dette, og ved å utsette avgjørelsen til august så kan det nok oppfattes som at Hanne Tømta avskriver seg litt ansvar.