– Jeg kunne ha kjøpt kunst til å ha på veggen, men jeg synes det er kult å ha et kunstverk på kroppen, sier Rudi Eikefjord.
Han besøker Memento tattoo på Sagene for å få et slangemotiv på en av de siste utatoverte områdene på høyrearmen sin. Han har tatovert seg jevnlig de siste 10 årene, og anslår at han har brukt rundt 80.000 på kroppskunsten. Ambisjonen er å fylle begge armene med blekk.
– Det skal se ut som én tatovering. Åh.. nå kjenner jeg spenningen kommer, sier han mens lyden av tatoveringsnålen til Linn Theres Pettersen begynner å gå.
- Les også: Lang ventetid for tatovering
Folk tar etter kjendisene
Stadig flere gjør som Eikefjord og blir hekta på tatoveringer, forteller Kari Kjelskau leder for interesseforeningen Norsk Tattoo Union og driver av Memento tattoo.
– Før ville folk ha én tatovering. Men nå har vi mange faste kunder, og stadig flere vil ha flere tatoveringer, og de vil ha større tatoveringer enn tidligere, forteller Kjelskau.
Spesielt i sommersesongen er mange er innom, forteller hun. Da NRK er på besøk går tatoveringsnålene for fullt i flere rom.
– I Norge er vi så påkledd hele vinteren, men om sommeren ser man andre som har tatoveringer, og mange blir inspirerte. Vi merker at flere kommer innom og at flere ringer nå. Og de er ikke lenger fra en spesiell samfunnsgruppe, men alt fra prester til politi og jenter med hijab kommer hit, sier hun.
- Les også: Flere fjerner tatoveringer
- Les også: Verdens verste tatovering
Stor vekst i bransjen
Siden Kjelskau startet som tatovør for 13 år siden har det vært en enorm vekst i bransjen.
– På den tiden var det 10 studioer i hele landet, nå har vi mellom 200–250 stykker og rundt 450 registrerte tatovører, forteller hun.
Hun mener kjendiser med tatoveringer og bilder i sosiale medier inspirerer flere til å ta større tatoveringer.
– Stadig flere kjendiser har tatoveringer. Bilder av dem spres i sosiale medier, og folk blir påvirket av det og inspirert til å ta egne, sier Kjelskau.
- Les også: Vil ha aldersgrense på tatovering
Nye motiver er populære
Kjelskau forteller at skrift og livsmottoer er inn, ugler, svaler og drømmefangere er også blitt populært. Mens stjerner, som var populært for noen år siden, er ikke lenger like etterspurt.
Tor Ola Svennevig en av forfatterne bak boken «Norske sjømannstatoveringer» forteller at det er en retrotrend innen kroppskunst om dagen.
– Old school sjømannstatoveringer og -motiver er tilbake. Det er også svarte og grafisk klare tatoveringer, ikke som 90-talls tribals, med en mer prikkete og grafisk måte å bygge skygger på. Nytt er også realisme og nesten fotonøyaktige tatoveringer, forteller han.
- Les også: 2500 år gammel tatovering avdekka
– Trenden er dalende
Svennevig mener derimot det ikke er nytt at mange vil tatovere seg. Vi er inne i fjerde boom i nyere tid, hevder han.
– New York Times hadde en artikkel rett etter det forrige århundreskiftet hvor det stod: Nå er det ikke lenger bare sjøfolk, prostituerte og tjuvrader som tatoverer seg, nå er tatoveringer blitt for alle. Det kunne ha vært en artikkel fra i fjor, alle presenterer dette som noe nytt, sier han.
Svennevig mener tattoo-trenden nå er på dalende på verdensbasis.
– Det er en synkende kurve internasjonalt. De siste årene har vi hatt enn vekst fra 10 til over 60 studioer bare i Oslo, men vi har nok fått en metning også her. Trendmessig har det snudd, og tatoveringer er ikke en del av motebildet lenger, men en del av konsumbildet, noe alle gjør, sier han, men trekker frem at tatovørene de seneste årene er blitt mye flinkere.
Også trendforsker Ståle Økland tror at den største tatoveringstrenden er over.
– Det har blitt ekstremt vanlig med tatoveringer. Spesielt de siste årene har vi fått en hel industri rundt dette, med magasiner og programmer, og de som er opptatt av tatovering, er veldig opptatt av det. Men det blir interessant å se om neste generasjon vil synes det er like kult. Jeg er ikke så sikker på det. Jeg lurer på om det begynner å nærme seg toppen av trenden nå, mener han.