Tirsdag la New York-politiets offisielle Twitter-konto ut en oppfordring til alle sine følgere til å dele bilder av seg selv sammen med byens politistyrke.
Gjennom emneknaggen #myNYPD skulle publikum dele bilder av seg selv sammen med representanter for «New Yorks ypperste», som byens politistyrke liker å kalle seg.
Les også:
Resultatet ser imidlertid ut til å ha vært det motsatte.
Blant de første som svarte på utfordringen, var representanter for Occupy Wall Street, protestbevegelsen som hadde en rekke sammenstøt med politiet gjennom høsten 2011 og våren 2012.
Snart meldte flere seg på.
Et overveldende flertall av meldingene er tydelig kritiske til politiet og kampanjen deres, og gjengir bilder av påstått maktmisbruk eller navn på ofre for politivold.
Les også:
Andre igjen nøyer seg med generell latterliggjøring av kampanjen.
NYPD har så langt ikke kommentert kapringen av emneknaggen, men sier i en uttalelse at de «skaper nye måter å kommunisere effektivt med samfunnet på», og at «Twitter tilbyr et åpent forum for en usensurert utveksling, og dette er en åpen dialog som er bra for byen vår».
Det er ikke første gang en emneknagg i sosiale medier har slått tilbake på avsenderen. Finansgiganten JP Morgan Chase fikk i fjor høst knaggen #askjpm kapret av kritikere, og avblåste kort tid etter hele kampanjen.
Les også:
|