TONO og Youtube har inngått en avtale om utbetaling til norske artister som spilles av på Youtube.
Tekniske detaljer gjenstår
– TONO og Youtube ble enige i februar, men det gjenstår å avklare detaljene i betalingsmodellen, forteller Inger Lise Mey, avdelingsdirektør for online media i TONO.
Mey forklarer at Youtube har en salig miks av innhold, og at det er arbeidet med å identifisere og rapportere korrekt som tar tid.
Det er foreløpig uklart akkurat hvordan tjenesten vil forandre seg for brukerne, men det spekuleres i en variant som minner mye om strømmetjenestenes. Det innebærer for eksempel at man ved å abonnere kan slippe reklame og få bedre kvalitet på innholdet.
Hør saken saken i Kulturnytt her.
– Forretningsmodellen skal finansieres av reklame i forskjellige varianter, og vi er avhengige av at musikkens spilles og at Youtube selger reklame, forklarer Mey.
– Når kan norske artister begynne å tjene penger på Youtube?
– Youtube må tråle alt som er spilt først, deretter rapportere til oss, slik at vi kan fakturere. Prosentandelen er bestemt, men nøyaktig hva og hvordan avspillingene skal rapporteres er fortsatt uklart. Men vi nærmer oss veldig, understreker Mey.
Utfordringen med Youtube, til sammenlikning med Spotify og Wimp som er rent musikkbasert, er at man for eksempel kan spille av en TV-serie der en norsk låt spilles i 30 prosent av klippet. Dermed må det gjøres utregninger før man kan betale artistene.
Les også: 350 mill. visninger på Youtube
– Avtalen er sammenlignbar med Spotify
Nylig trakk Radiohead sin musikk fra strømmingstjenesten Spotify. Årsaken er at artistene får for lite for hver gang det lyttes til musikken deres.
Les også: Trekker musikken sin fra Spotify
«Ikke bli overrasket om de nye bandene du hører på Spotify ikke får betalt», skrev Yorke på Twitter i går.
Ifølge The Independent får artister i underkant av fire øre per strømming. Det innebærer at en de tjener i underkant av 40.000 kroner for en låt som er lastet ned én million ganger.
– Avisen DN.se skriver at den nye modellen som jobbes frem i Sverige ventes å kunne generere like mye penger til låtskrivere, artister og musikere som Spotify. Kan man vente det samme av betalingsmodellen i Norge?
– Vi har forhandlet oss til en tariff som er sammenlignbar med Spotify sin, forklarer Mey.
Mey vil ikke gå ut med de eksakte tallene.
– Youtube og Spotify er ikke helt sammenlignbart fordi Youtube har audiovisuelt innhold. Men jeg kan si så mye som at avtalen er sammenlignbar, gjentar Mey.
Mey håper at avtalen vil være på plass før høsten.
Ser frem mot en slik løsning
Det norske bandet Cold Mailman stiller seg positive til en ny betalingsmodell.
– Låten vår «Time is of the essence» er vist mer på Youtube enn den er streamet, så en betalingsløsning på Youtube hadde lønnet seg for oss, sier bandmedlem Martin Bowitz.
– Vi lever jo av TONO-inntekter, så hvis det stemmer at vi i fremtiden kan få betalt for Youtube-visninger i tillegg høres det utrolig bra ut, avslutter Bowitz.
Google opplyser via sin pressesjef Christine Sørensen at de ikke har noen kommetarer i denne saken.
- Les også: Google lanserer Spotify-konkurrent?
- Les også: Vi dropper norsk musikk på Spotify
- Les også: Metallica på Spotify etter mange års motstand