I en analyse gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, går Stormberg ut som vinner av undersøkelsen, for andre år på rad, med en score på 81,4 poeng av 100 mulige.
NRK, derimot, får en score på 64,1 av 100 mulige. Det er et fall på 12,3 poeng fra i fjor, og det største på listen. Det gir et fall fra 11. til 38. plass på målingen. TV 2 faller litt fra i fjor og får en score på 71,2 poeng og en 21. plass. Det betyr at NRK faller fra «godt omdømme» til «middels godt omdømme».
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sier til Kampanje at han tar undersøkelsen alvorlig.
– NRK må være forberedt på at det er sterkt søkelys og at det blir krevd en stor grad av åpenhet. At det i en del tilfeller blir stilt strengere krav til etikk og åpenhet skal vi bare tåle.
– Generelt sett mener jeg det er en myte at man ikke driver mediekritisk journalistikk i dette landet. Romkvinne-saken er et eksempel på at norske medier i større grad enn tidligere driver kritisk journalistikk mot egen bransje, sier han.
Faller på alle områder
NRK faller på alle områder i analysen og mest innen produkter og tjenester.
– Av de åpne kommentarene ser vi at mange klager på lisensen i år. Mange synes også det er for mange repriser og dårlige programmer, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland.
Mange svarer også at nyhetsjournalistikken må bli bedre og mer nyansert, noe som kan ha en sammenheng med den mye omtalte romreportasjen i vinter.
Kritisk til metoden
NRKs analysesjef Kristian Tolonen stiller seg sterkt kritisk til den metoden kommunikasjonsbyrået Apeland har brukt i denne undersøkelsen.
– Det er om lag 100 personer som har svart på spørsmål om NRK. Det er et svært lite utvalg som de da baserer sine funn på. I tillegg er deler av respondentene selvrekruttert, det vil si at folk får melde seg på selv. Skal slike undersøkelser være seriøse, burde det være tilfeldig rekrutterte mennesker som svarer, sier Tolonen.
Dessuten er spørreundersøkelsen gjennomført på nett. Dermed mangler meningene til mange eldre i befolkningen, i og med at en femdel av dem over 60 år ikke har tilgang til nett.
– Dette viser så store metodiske svakheter ved undersøkelsen, at jeg ikke ville ha gått god for den, understreker analysesjefen.
Gir et annet bilde
Men disse svakhetene dette til tross, kan undersøkelsen likevel ha fanget opp noen signaler NRK bør ta på alvor?
– NRK er ikke uberørt av at det har vært enkelte saker som har skapt negativ omtale av bedriften, men andre og langt mer påliteligere undersøkelser gir et helt annet bilde enn det Apeland-undersøkelsen forteller, sier Tolonen og viser til undersøkelsene til Ipsos (Store Norske Bedrifter), Kampanje og ikke minst profilundersøkelsen i allmennkringkasterrapporten.
– Her framstår NRK fortsatt i en klar nummer en-posisjon når der gjelder troverdighet/tillit, saklighet og upartiskhet blant norske mediebedrifter. Samtidig har vi ikke vært upåvirket av saker som for eksempel romkvinnereportasjen. Det er viktig for oss å være klar over det, sier han.
Han forteller at NRK i fjor ble tilbudt å kjøpe en tilsvarende undersøkelse fra Apeland. Da var NRKs score god. Men NRK valgte ikke å kjøpe undersøkelsen på grunn av de samme klare metodiske svakhetene.
(NTB/NRK)