I skyggen av British Museum ligger Paul Stolper Gallery. Veggene er fylt opp av fargerike tresnitt med Beatles' sangtitler hulter til bulter. Herfra tar Magne Furuholmen NRK med på en reise tilbake i tid. Til den gang tre norske unggutter turte å tenke stort på grunn av fire gutter fra Liverpool, som hadde gjort nettopp det.
– Beatles var åpningen inn i eventyrland, de var de store heltene. Vi (A-ha, red.anm.) var som gutta i boka til Lars Saabye Christensen, vi vokste opp med Beatles. Vi drømte stort og gjorde det stort, mye på grunn av dem, forteller Furuholmen til NRK.
Tresnittene er inspirert av The Beatles' musikk, og Furuholmen har lånt mange av titlene til kjente The Beatles-låter til verkene – også tittelen på utstillingen, «Norwegian Wood».
– Jeg bruker bokstaver og ord som arkitekturen i mitt arbeid – både for komposisjonen og konseptuelt, som en emosjonell arkitektur, sier Furuholmen.
Utstillingen i London begynte med et ønske om å lage tresnitt. Det har ikke Furuholmen gjort siden midt på 90-tallet. Uavhengig av planene, kom filmatiseringen av romanen «Beatles» opp.
Han ville hjelpe Lars Saabye Christensen, og skrev et brev til Paul McCartney og Yoko Ono der han fortalte om Beatles' betydning for hans egen oppvekst, og viktigheten av å få rettigheter til å bruke musikken i den kommende filmen. Dette førte fram, og Furuholmen ble i tillegg bedt om å skrive filmmusikken.
– Det er litt skremmende å skulle supplere noe som er så ikonisk som Beatles' musikk. Det gjelder å være respektfull og respektløs i en passende balanse. Filmmusikken må stå på egne ben, men også være troverdig for den tidsperioden, sier mannen som har solgt millioner av plater verden over.
Egen versjon av Sgt. Pepper
Furuholmen kommer til å jobbe med musikken til høsten og utover vinteren, men innrømmer at han ikke har klart å la være å jobbe ut noe skisser allerede. Men nå er det utstillingen i London som gjelder, og den er blitt til takket være arbeidet med filmen.
– Når jeg først var inne i tankesporet rundt Beatles, ville jeg lage min egen versjon av coveret til Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, sier Furuholmen, og viser oss bildet med bokstavene P og B uthevet i svart.
Bokstavene er hentet fra sangtittelen, men er også en hyllest Peter Blake, mannen bak det originale platecoveret. Blake har også hatt en finger med i spillet i Furuholmens utstilling. Han har nemlig lånt bort sitt verktøy til nordmannen.
– De er ganske små, disse, så jeg har hatt behov for å supplere litt med en ekte norsk motorsag her og der.
Lykkønsker fra McCartney
Peter Blake kommer til den private åpningen av utstillingen i kveld, da skal han få verktøyene tilbake.
– Paul McCartney kunne dessverre ikke komme, men har skrevet e-post med lykkønsker, sier Furuholmen.
Hvert av Beatles-bildene er trykt i fire eksemplarer, i ekte «Beatles' ånd».
Motivene består av kjente sangtitler, men ikke alle like lette å lese. Bokstavene har ulik størrelse og fremheving, noen ord er delt og får ny betydning. Mange er også skrevet baklengs.
Du har speilvendt ordene, Beatles spilt baklengs ...?, spør vi, og kommer med en antydning om mystikk, men den ler Furuholmen kjapt bort.
– Det er lite mørke beskjeder her. Speilvendingen fjerner den egentlige lesningen, det blir et rent billedspråk, forklarer han.
Han leker også med ordene. «Come together» er blitt «Come To Get Her» i Furuholmens versjon.
Tresnittene er fra i morgen mulig å se på Paul Stolper-galleriet i London.