Hopp til innhold

Norske fans har laget egen Bieber-sang - tar av på YouTube

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Norske «beliebere» har laget en egen sang og musikkvideo til Justin Bieber. Den har fått nærmere 60.000 visninger på Youtube på bare en uke.

Justin Bieber kommer til Norge for å spille tre utsolgte konserter neste uke, og den store norske fanskaren forbereder seg. Noen mer enn andre.

I flere måneder har nemlig et lite knippe ekstra dedikerte Justin Bieber-fans, «beliebers», jobbet med en egen låt som er en hyllest til det kanadiske idolet.

Mandag 1. april lastet de opp låten «Our Kidrauhl» på Youtube, og i løpet av en uke har den allerede over 50.000 visninger og mer enn 700 kommentarer.

– Vi kom på ideen etter at Justin Bieber var i Oslo i mai, og startet arbeidet med låten i fjor sommer, sier Tiril Amalie Johansen til NRK.no.

Det er hun og Elisabeth Pettersen som er hjernen bak ideen, og for å lage teksten søkte de hjelp blant andre norske beliebere.

– Vi søkte hjelp til teksten hos andre norske beliebere, og brukte blant annet Facebook for å reklamere for ideen. Vi fikk inn rundt 100 bidrag, sier Johansen, som sammen med Pettersen satte sammen ideen som ble til teksten på «Our kidrauhl».

Proff melodihjelp

Når beliebere setter i gang noe mener de alvor, og de ambisiøse jentene søkte proff hjelp til melodi og produsering av låten. De søkte rundt etter musikkstudioer, og kom i kontakt med Studiolab og tidligere Melodi Grand Prix-deltaker Tommy Fredvang som lagde melodien.

– Vi ville gjøre det proft, og Tommy Fredvang var veldig positiv til ideen, sier Johansen.

Det er seks sangere med på låten, og jentene brukte sosiale medier og blogger for å søke etter disse på samme måte som med tekstønskene.

– Jeg og Elisabeth søkte etter folk på fansidene, og valgte til slutt ut fire jenter som sang sammen med Elisabeth. Jeg fikk ikke vært med selv siden jeg bor i Harstad, sier Johansen.

(Saken fortsetter etter bildet)

Our kidrauhl

Eirik Dammyr, Synne Fagermo, Erle Mikkelsen, Elisabeth Pettersen, Tora Johansen og produsent Stian Hansen i studio.

Foto: Line M. H. Dammyr

– Kjempegøy å være med på

Studiolab, bestående av kompisene Stian Hansen og Tommy Fredvang, produserte låten. Fredvang sto for melodien, og forteller at det var «kjempegøy å være en del av prosjektet».

– Jeg er veldig fascinert av folk som virkelig brenner for noe og har en drivkraft, så det var gøy å hjelpe. Og resultatet ble ganske kult, sier han til NRK.no.

Han er selv imponert over hva Justin Bieber har fått til, og sier man kan sammenligne fenomenet og belieberne med Michael Jackson og Beatles i sin tid.

– Jeg synes det er litt fett, og digger fenomenet. Det er ikke sånn at jeg løper og kjøper plata hans, men det er kult at det fortsatt finnes popstjerner som treffer så veldig. Justin Bieber har truffet en nerve, enten elsker man han, eller hater han, sier Fredvang.

Har du selv vært på det stadiet som belieberne er?

Nei ikke helt, men jeg var veldig fan av Roxette og tapetserte veggene med plakater da jeg var ung. Jeg kjenner igjen engasjementet og det å brenne for noe, sier han.

Han er overveldet over responsen, og hadde ikke forventet så mange seere på videoen på så kort tid.

– Den har jo flere treff enn noen av mine egne låter, så kanskje jeg skal legge opp og heller skrive låter for belieberne, sier han spøkefullt.

(Saken fortsetter etter bildet)

Our kidrauhl-sangere

Elisabeth Pettersen, Tuva Fløan, Erle Willa Mikkelsen, Tora Johansen, Eirik Dammyr og Synne Fagermo synger på Our kidrauhl.

Foto: Line H. M. Dammyr

– Vil alltid støtte han

Tittelen «Our kidrauhl» spiller på brukernavnet til Justin Bieber på Youtube. Han ble som kjent oppdaget på Youtube, da han la ut coverversjoner av låter som brukeren Kidrauhl.

– Kidrauhl er navnet på der det hele startet. Vi lagde denne sangen for å vise at vi alltid vil være der for han og støtte han. Og så takker vi han for at han kommer til Norge, sier Tiril Amalie Johansen.

Hun og resten av gjengen drømmer om at Bieber skal høre låten, og de skal brenne den og den kommende musikkvideoen på en CD, og prøve å overrekke den til han i forbindelse med at noen får et møte med han.

– Vi håper jo så klart å møte Justin, men det gjør vel alle, sier Johansen.

Gir inntekter til veldedig organisasjon

I løpet av kort tid skal låten etter planen komme på iTunes, og de ivrige sangerne er klare på hva de gjør med eventuelle inntekter fra salget,

– Vi kommer til å gi alle inntekter til Pencils of promise, en veldedig organisasjon Justin pleier å gi penger til. Den ble startet av Adam Braun, som er broren til manageren til Justin, sier Johansen.

Hadde dere forventet all oppmerksomheten dere har fått så langt?

– Nei overhodet ikke! Det har kommet overraskende mange positive kommentarer fra hele verden, sier Johansen.

Norske beliebere får jo stadig internasjonal oppmerksomhet. Hva er årsaken til det?

– Det virker kanskje som vi norske beliebere er litt mer gale enn andre, men vi måtte jo vente ekstra lenge før Justin endelig kom til Norge, så da fikk han ekstra mye oppmerksomhet, sier Johansen.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober