Hopp til innhold

Mercedes-Benz er best på produktplassering

I nesten én av tre storfilmer ruller Mercedes-Benz over skjermen. Det tyske bilmerket topper produktplasseringslista for 2012.

Mercedes Benz C-klasse

Mercedes-Benz er merkevaren som oftest dukket opp i flest filmer i USA i fjor.

Foto: Politiet

Produktplassering er et velkjent begrep i Hollywood-filmer, og merkevarer betaler ofte store summer for at produktene deres skal dukke opp i populære filmer.

Siden 2001 har selskapet Brandchannel laget en årlig oversikt over produktplassering i mestselgende filmer, og de har gitt ut priser i «Brandcameo» siden 2004.

Av alle de 34 filmene som havnet på førsteplass på «box office»-lista (billettsalg) i løpet av 2012, var Mercedes-Benz-biler synlig i ti av dem. Med det dyttet de fjorårsvinneren Apple ned på andreplass, skriver Brandchannel.com.

I storfilmer som Twilight, Jack Reacher, Taken 2, Skyfall og oscarvinneren Argo, dukker Mercedes-biler opp en eller flere ganger.

Bilprodusenten har figurert høyt på listene i kåringene, og de ligger på en femteplass totalt fra 2001 og fram til i dag. Merker som oftere er sett i Hollywood-filmer, er de amerikanske merkevarene Apple, Coca-Cola, Ford og Chevrolet.

Apple med i færre filmer


Apple stakk av med seieren i fjor, og har de siste årene vært synlig i rundt 40–50 prosent av alle toppfilmene. I år ble det andreplass på teknologiselskapet, og under 30 prosent synlighet.

Forklaringen kan være at en rekke storfilmer som Amazing Spiderman, Skyfall, The Vow og 21 jump street ble produsert av Sony, og det naturlig nok er flest Sony-produkter i disse.

Apple sparker likevel godt fra seg, og er synlig i mange storfilmer som ikke nådde førsteplass på billettsalglista, blant annet i The Three Stooges, The Dictator og What to Expect When You're Expecting.

Effektiv markedsføring

Førsteamanuensis på Markedshøyskolen og ekspert på produktplassering, Lars Erling Olsen, sier at produktplassering kan være effektiv markedsføring.

– Man vet at det fungerer på kjennskap, holdninger og atferd til en merkevare, sier han, og deler produktplassering i to kategorier.

Er det snakk om bedre kjennskap og oppmerksomhet rundt et produkt eller en merkevare, er det viktig å være tydelig og gjenta synligheten mange ganger i løpet av en film eller serie.

– Er derimot målet å endre holdinger til en merkevare, viser forskning at det er mest effektivt å være mindre direkte synlig, og heller bevege seg under den kognitive radaren til folk, sier Olsen.

At det er Mercedes-Benz som topper årets liste foran andre veletablerte merker, overrasker han ikke.

– Mercedes har alltid vært flinke til å presentere nye modeller og konsepter i filmer, og det har de gjort i mange år. For de store navnene er det ikke å gjøre folk oppmerksomme på merkevaren i sin helhet som er viktig, men å fremme spesifikke produkter og nyheter, sier han.

Lavere antall produkter

En gjennomgang av alle de 34 filmene som lå på førsteplass i fjor, viser til sammen 397 produkter som er gjenkjennelige på merke eller nevnt med navn.

Det er et gjennomsnitt på 11,7 produkter per film, det laveste antallet siden Brandchannel startet registreringen i 2001. Det laveste tallet før 2012 var 13,4 i gjennomsnitt i 2004, og tallet har ellers ligget på mellom 17 og 22 produkter per film. Toppåret var i 2001, med gjennomsnittlig 22,2 produkter

Selskapet forklarer nedgangen med at flere av toppfilmene er fantasy-, animasjon- eller filmer lagt til en annen tidsalder, som Hobbiten, Snow White and the huntsmen og Brave.

Olsen mener det også har noe med tilgjengeligheten til andre kanaler å gjøre.

– I Hollywood har de sett at effekten av å pøse på med mange forskjellige produkter i en og samme film ikke er så effektivt. Dessuten har det kommet mange flere kanaler, blant annet YouTube-videoer, sammenlignet med tidligere da det bare var TV og film, sier han.

Tillatt også i Norge

Tidligere har det ikke vært tillatt med produktplassering i norske TV-serier og programmer, men fra 1. januar i år trådte nye regler i Kringkastingsloven i kraft. Det vil si at programmer på TV Norge og TV 2 med underliggende kanaler kan ha produktplassering. TV3 har allerede hatt det i to år, siden de sender fra London og følger andre regler.

– Nå har det vært lovlig i Norge en liten stund, og det har vært noe debatt rundt det. Men det ser ikke ut til at nordmenn legger merke til det i særlig stor grad, og det er jo hele poenget, sier Olsen.

På NRK er produktplassering fortsatt ikke tillatt i norske programmer, og blant annet Lilyhammer måtte utsettes i fjor på grunn av nettopp dette.

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP