Hopp til innhold

NRK Drama-sjefen går av

Hans Rossiné gir seg som sjef for NRKs Dramaavdeling etter 12 år i jobben.

Dramasjef Hans Rossiné

Hans Rossiné startet som dramasjef i NRK i 2001.

Foto: Fredrik Arff

Sjefen for Dramaavdelingen i NRK går etter 12 år videre til nye oppgaver i NRK.

– Det har vært et privilegium å lede NRK Drama gjennom 12 intense og givende år. Jeg er utrolig stolt over de resultatene NRK Drama har oppnådd både på tv og radio, sier Rossiné i en pressemelding.

I løpet av hans tid i NRK har satsingen på drama økt betraktelig, og produksjonen blitt rettet mot større og lengre serier.

– Hvordan er det å gi seg i en slik jobb?

Himmelblå-gjengen

Dramaserien Himmelblå er en av NRK Dramas største suksesser de siste årene.

Foto: Fredrik Arff / NRK

– Det er både vemodig og litt befriende. Jeg har ikke hatt et kjedelig minutt i jobben. Det har vært utrolig moro å være med på en slik reise med veldig mange suksesser. Vi har løftet norsk tv-drama og gjort det like mye sett som sport, underholdning og nyheter. Det var målet mitt da jeg begynte, sier Rossiné til NRK.no.

– Jeg har fått litt kritikk underveis men primært har vi levert en produksjon som jeg er veldig stolt av. De nye, kommende tv-seriene «Mammon», «Øyenvitne» og «Kampen for tilværelsen» er tv-serier som viser norsk drama på sitt beste. Jeg har vært i jobben i 12 år, det er lenge. Jeg har laget en ny dramastrategi som er avlevert og da var dette et naturlig tidspunkt å gi stafettpinnen videre på.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

– Må tåle kritikk

Erobreren

I kjølvannet av lanseringen av «Erobreren» rettet flere i kulturbransjen sterk kritikk mot NRKs dramaavdeling.

Foto: NRK

Rossinés rolle som dramasjef har vært mye debattert i media i det siste, og han har fått kritikk fra kulturbransjen både for valgene han har gjort og for manglende samarbeidsvilje.

I forbindelse med lanseringen av storsatsingen «Erobreren» gikk flere i bransjen ut og rettet kritikk mot beslutningsprosessene i dramaavdelingen og om hvorvidt avdelingen bør legges ned eller ikke. Da Rossiné senere lanserte NRK Dramas nye forfatterstyrte strategi fremover hisset han også på seg flere sentrale aktører innen film- og tv-bransjen.

Den avtroppende dramasjefen sier at dette ikke har påvirket avgjørelsen om å gi seg.

– Nei. For første har jeg som teaterkritiker og dramasjef vært vant til kritikk hele veien. Jeg tenker at Dramaavdelingen og NRK befinner seg i sentrum for kritikk og det må vi tåle. Vi er privilegerte og får masse penger som folk betaler for, da må finne oss i at folk er opptatt av hvordan vi bruker disse pengene. Det er klart at når det står på så lenge så tapper det en for energi. Men vi må ikke være så redde at vi ikke tør å ta debatten, det er en naturlig del av det å være dramasjef.

Besluttet for lenge siden

Også programdirektør Per Arne Kalbakk i NRK, sier at den siste tids debatt ikke har noe med Rossinés avgang å gjøre.

Per Arne Kalbakk

Programdirektør i NRK, Per Arne Kalbakk.

Foto: Ekroll, Anne Liv / NRK

– Nei det har den ikke. Jeg skjønner godt at spørsmålet stilles, men tilfelle er at vi siden i fjor vår har vært i dialog med Hans om at han kunne tenke seg andre oppgaver etter lang tid i en tøff og viktig jobb. Vi la dette på is da det stormet som verst før jul, men har tatt opp dialogen igjen etter nyttår. Vi er enige om at nå har Hans bidratt til å lage en ny dramastrategi, og nå er det på tide å avlevere stafettpinnen videre.

– Mange har ytret ønske om at dramasjefen bør ansettes på åremål. Har dere vurdert dette?

– Det er selvfølgelig slik når man skal skifte en sjefsposisjon at det er viktig å ta vurderinger av ansvarsområde og jobben som gjøres. Dette ønsket kommer særlig fra kulturlivet. Men arbeidsmiljøloven åpner ikke for åremålsansettelser for annet enn toppledere i bedrifter, dermed er dette ikke aktuelt her, sier Kalbakk.

Stillingen som dramasjef vil bli utlyst med det første. Per Arne Kalbakk håper på mange gode søkere.

– Her vil det helt sikkert finnes gode kandidater både i og utenfor NRK. Vi ser etter en kunstnerisk sterk og visjonær dramasjef som kan gjøre oss enda bedre bidra, og bidra med nye impulser og gode samarbeidsevner, avslutter programdirektøren.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.