Hopp til innhold

Slik kom Kon-Tiki på godfot med verdens mektigste filmmogul

På torsdag gikk en drøm i oppfyllelse for regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning: Kon-Tiki ble Oscar-nominert. Det hadde neppe skjedd hvis ikke filmmogulen Harvey Weinstein hadde likt filmen.

Harvey Weinstein

Harvey Weinstein er en av verdens mektigste filmprodusenter og står bak en lang rekke kassasuksesser. Nå skal han hjelpe Kon-Tiki til en Oscar.

Foto: NTB/ Scanpix

Shakespeare in love vant Oscar for beste film i 1999.

Harvey Weinstein er en Oscargrossist, som her med gjengen bak Shakespeare in love, som vant prisen for beste film foran storfavoritten Saving Private Ryan i 1999.

Foto: DAVE CAULKIN / AP
Filmprodusent Jeremy Thomas.

Den Oscar-belønnede filmprodusenten Jeremy Thomas har brukt mye tid og krefter på Kon-Tiki. Kanskje ender det med en ny Oscar?

Foto: Ryan Coleman, photography.ryancoleman.ca / Flickr/creative commons lisens

– Harvey Weinstein har hatt alt å si for at Kon-Tiki ble nominert til Oscar. Jeg tror ikke filmen hadde hatt nubbesjans uten ham i ryggen, spesielt i et år med sterk konkurranse, sier Ulrik Eriksen, filmanmelder i Morgenbladet, til NRK.no.

I november kom nyheten om at Harvey Weinstein, eieren av The Weinstein Company, hadde sikret seg rettighetene til å vise Kon-Tiki på kino, DVD og strømmingstjenester i fire land: USA, Storbritannia, Canada og Italia.

Distributøren er nemlig ingen hvem som helst. Weinstein er blitt kåret til «Hollywoods mektigste mann» og er kjent for å ha god innflytelse på Oscar-akademiets 5765 medlemmer. Det er disse som nå skal stemme frem vinnerne av de ulike kategoriene.

– Folkene bak Kon-Tiki har jobbet veldig godt i USA. De har fått en stor og mektig distributør i ryggen, en aktør som er viktig i Oscar-sammenheng. Weinstein er kjent for å arbeide veldig godt opp mot akademiets medlemmer, sa Aftenpostens kommentator Ingunn Økland i går.

Men hvordan gikk det egentlig til at Weinstein sikret seg rettighetene til Kon-Tiki?

Jobbet som et dyr

Historien om filmens reise fram til en mulig gyllen Oscar-statuett, involverer både en norsk forlegger, Michael Douglas, en skoleoppgave og en privat kinovisning i London.

Det er særlig én mann som har vært sentral. Ikke bare var det han som landet Kon-Tiki hos Harvey Weinstein, men det var også han som sørget for at filmen ble realisert.

– Jeremy Thomas har jobbet som et dyr for dette prosjektet, forteller Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge.

Nektet å selge til Hollywood

Briten har vært produsent for filmer fra hele verden, og har en Oscar-statuett fra «Den siste keiseren» fra 1987.

Når produsent Aage Aaberge blir spurt om hvordan Jeremy Thomas fikk filmrettighetene til Kon-Tiki, sier han at det er en lang historie. Men han forteller den likevel:

– Situasjonen var den at Heyerdahl ble nedrent av store amerikanske filmselskap som ville kjøpe filmrettighetene til dokumentarfilmen Kon-Tiki, etter at den vant Oscar i 1952. Men Heyerdahl sa nei. Han ville ikke, han var redd for Hollywood-stempelet, og han sa «nei, nei, nei», siterer Aaberge.

Fødselen av Kon-Tiki

Michael Douglas

Michael Douglas var den som først tok tak i filmrettighetene til Kon-Tiki.

Foto: Frederick M. Brown / NTB/ Scanpix

I 1996 møtte nå avdøde Johan H. Stenersen, kunstsamler og Heyerdahls forlegger, skuespilleren Michael Douglas på en kunstutstilling i New York.

– Min far møtte Michael Douglas og de kom i snakk om Norge, forteller Johan Christopher Stenersen, sønn av Johan H. Stenersens, til NRK.no.

Da Douglas skjønte at Stenersen var norsk, spurte han om de to tingene han kunne om Norge.

– Det ene var tungtvannsoperasjonen under andre verdenskrig, det andre var Heyerdals Kon-Tiki-ekspedisjon. «Det var et pussig sammentreff, for jeg er forleggeren til Thor Heyerdahl», sa min far til Douglas.

Michael Douglas sin far, Kirk Douglas, spilte hovedrollen i Hollywood-versjonen av sabotasjeaksjonen mot tungtvannsanlegget i Vemork under 2. Verdenskrig. Nå ville også sønnen begi seg ut på et norsk eventyr.

Skuespilleren mente at hvis det var én historie det måtte lages film av, så var det historien om Heyerdahls ferd på balsaflåten over Stillehavet. Douglas oppfordret Stenersen til å skaffe rettighetene til filmen.

– «Hva gjør jeg nå?» spurte faren min da han hadde sikret seg rettighetene. Michael Douglas anbefalte ham å ta kontakt med Jeremy Thomas, han mente det var viktig at filmen ble europeisk, og ikke amerikansk. Min far og Douglas hadde et møte, og det var fødselen av Kon-Tiki-filmen, forteller Johan Christopher Stenersen, som også har investert en betydelig sum i Rønning og Sandbergs Kon-Tiki-film, og på den måten avslutter farens prosjekt.

Thor Heyerdahl sa denne gangen ja til en filmatisering og solgte rettighetene. Han hadde nemlig en ekspedisjon på gang, og trengte finansiering. På den måten kom Jeremy Thomas og Recorded Pictures Company inn i bildet.

Kevin Costner som Thor

Kevin Costner i Waterworld.

Kevin Costner, her fra en annen maritim film - Waterworld, skal ha vært aktuell i rollen som Thor Heyerdahl på et tidlig tidspunkt.

Foto: Universal

Selv om Jeremy Thomas fikk klarsignal fra Heyerdahl, og begynte å jobbe med filmen på slutten av nittitallet, skulle det ta lang tid før filmen var klar for lerretet.

Flere regissører, forfattere og skuespillere kom på banen.

Blant annet regissør Philip Noyce («The Quiet American», «Patriot Games», «Salt»), som ville spille inn filmen i Australia med en stor hollywoodstjerne i rollen. Kevin Costner var et navn som ble nevnt.

– Han har hatt internasjonale regissører og store superstjerner klare som hovedrolleinnehavere. Kon-Tiki-prosjektet har vært et prosjekt over lang tid, og det ble gjenopplivet en rekke ganger. Men budsjettet vokste også, og det ble for dyrt til at det kunne gjennomføres, forteller Aage Aaberge.

Heyerdahl var heller ikke begeistret for manuskriptene som kom. Han hadde en slags vetorett og han sa nei gjentatte ganger. På et tidspunkt var Jeremy Thomas i ferd med å gi opp hele prosjektet.

Skavlan-manus

Da Petter Skavlan skrev ferdig et manus i 2001, begynte det endelig å løsne. Skavlan dro til Tenerife for å treffe Thor Heyerdahl, og de to hadde mange møter sammen. Til slutt kom Skavlan med et manuskript som Heyerdahl var fornøyd med.

Aage Aaberge

Aage Aaberge er filmens norske produsent.

Foto: Berit Roald / Scanpix

Men Jeremy Thomas slet fremdeles med budsjettrammene for filmen og det ble for dyrt. I 2008 var han i ferd med å gi opp.

– På dette tidspunktet tok Petter Skavlan med seg Max Manus-filmen under armen og viste den frem. Jeremy Thomas ble veldig imponert over at det var mulig å lage en så stor film på et så lite budsjett, forteller Aage Aaberge.

Aage Aaberge hadde hatt mye kontakt med regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning, og han ble spurt om å være med på produsentsiden i 2008.

– En forutsetning for å få gjort filmen med et fornuftig budsjett var å gjøre den i Norge. Vi trengte en norsk måte å tenke på, og det måtte gjøres etter norske forhold. På det tidspunktet overtok jeg mer eller mindre hele prosjektet.

Filmvisning i London

Jeremy Thomas var hele tiden med som medprodusent, og fortsatte å være en viktig støttespiller for Kon-Tiki. Det første Thomas gjorde da filmen var klar, var å få den til filmfestivalen i Toronto.

På plass i Toronto var også The Weinstein Company, selskapet til brødrene Harvey og Max Weinstein.

Men da filmen ble vist for et begeistret publikum i Toronto, hadde Weinstein-brødrene allerede sett Kon-Tiki. De fikk se en uferdig engelsk versjon på en privat visning i London.

Dette var ikke første gang Harvey Weinstein var interessert i Thor Heyerdals dristige reiser. Filmprodusenten skrev særemne om en av Heyerdahls bøker på skolen, og skal ha hatt et hjerte som banket litt ekstra for den norske oppdagerhelten.

Umiddelbar begeistring

Regissør Thomas Anderson, skuespiller Joaquin Phoenix og produsent Harvey Weinstein.

Harvey Weinstein (i midten) har (selvfølgelig) flere Oscar-hester å spille på. The Master, regissert av Thomas Anderson (t.v.) og med Joaquin Phoenix i hovedrollen, er nominert i tre kategorier.

Foto: TONY GENTILE / Reuters

Selv om filmmogul Harvey Weinstein er kjent for å kunne sikre seg filmrettigheter før de blir vist til andre distributører, fikk han ikke mulighet til det med Kon-Tiki.

– Han fikk ikke anledning til å kjøpe filmen før den var vist på Filmfestivalen i Toronto. Thomas ville ha filmen ut i Toronto først for å sette i gang prosessen. Etter at den ble vist der, ble det opprettet en fortløpende kontakt mellom Weinstein og Thomas.

– Det jeg kan si er at det var en umiddelbar begeistring for filmen. Ikke bare fra Weinstein, men fra mange andre.

Fra det tidspunktet foregikk det forhandlinger på kammerset. Både pris, distribusjonsland og andre sentrale elementer skal falle på plass. Distributørene kunne også komme med rause lovnader, som å få filmen inn i prestisjetunge prisutdelinger som Golden Globe og Oscar.

– Jeg visste at Thomas er en ringrev på dette feltet. Han gjorde alt riktig med Kon-Tiki, sier Aaberge.

Slåss mot Amour

I tiden før Oscar-utdelingen i Hollywood 24. februar, er det østerrikske Michael Haneke som har favorittstempelet i kategorien «beste fremmedspråklige film». Han er nominert med filmen Amour.

Men med Harvey Weinstein med på laget, kan Kon-Tiki ha en sjanse til å vinne i sin kategori, selv mot kritikeryndlingen Amour.

– Amour kan bli en for stor favoritt. Alle mener den er bra, men det er en veldig åpenbar vinner. Det kan tale til Kon-Tikis fordel, sier Morgenbladets Ulrik Eriksen.

Harvey Weinstein sto bak to av filmene i kategorien «beste fremmedspråklige film», Kon-Tiki og den franske filmen De Urørlige, som har hatt massiv kommersiell suksess ute i verden.

Likevel kom ikke De Urørlige med i videre i nominasjonen, og det er også noe som kan tale til Kon-Tikis fordel, mener filmskribent Ulrik Eriksen.

– Siden De Urørlige merkelig nok ikke ble nominert, tror jeg Weinstein Company vil bruke mer krefter på Kon-Tiki enn de ellers ville ha gjort, sier Eriksen.

Weinstein har mer å tjene

Kanskje kan det også være kommersielle hensyn som gjorde at Kon-Tiki ble nominert, og ikke De Urørlige.

– De Urørlige har gått på kino, filmen har gjort det utrolig bra og spilt inn alle millionene den kan spille inn. Det har vært kjempegod business for Weinstein Company.

Mens De Urørlige er ferdigmelka, har Kon-Tiki amerikansk premiere to dager før Oscar-showet 24. februar.

– Harvey Weinstein er en slu fyr. Hvis de klarer å få Kon-Tiki til å vinne denne kategorien, vil det være et alfa omega for filmens fremtid i utlandet. Det kan være at det er litt av grunnen til at den ble nominert, og ikke De Urørlige. Kon-Tiki har mest å vinne kommersielt sett, sier Ulrik Eriksen.

Men før filmen skal konkurrere om en Oscar-statuett, deltar den i søndagens Golden Globe-utdeling. NRK er tilstede og gir deg det du trenger å vite mandag morgen.

Stem på din Oscar-favoritt her

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober