Hopp til innhold

Facebook kopierer app-farsotten Snapchat

Facebook kjøpte opp Instagram da tjenesten for alvor ble populær. Nå har Facebook kopiert den populære appen Snapchat.

Snapchat møter Poke

Bilder som selvdestruerer seg selv er fellesnevneren for Facebook Poke og Snapchat. DET ER allerede delt mer enn en milliard bilder med Snapchat og det deles nå mer enn 30 millioner bilder daglig. Facebooks motsvar, Poke, ble lansert like før jul.

Foto: Facebook/Snapchat

Konseptet er: Du skriver en tekst, tar et bilde eller filmer med smarttelefonen din. Du sender det til andre. Men i motsetning til andre sosiale medier forsvinner innholdet etter et par sekunder. Du bestemmer selv hvor lenge bildet skal leve – fra ett til ti sekunder.

Slik fungerer Facebooks nye app, Poke, som er en kopi av den stadig mer populære appen Snapchat, hvor du sender bilder med begrenset levetid.

Ifølge Forbes blir Snapchat brukt 30 millioner ganger om dagen, og er den hurtigst voksende mobilappen siden Instagram.

Kjøper eller kopierer

– Facebook følger med, og ser hvor store de andre tjenestene blir. Enten kopierer de tjenester eller så kjøper de dem opp. Instagram ble så store at Facebook kjøpte dem opp, mens Snapchat ble kopiert, sier Eirik Solheim, medieutvikler og redaktør i NRK Beta.

Ifølge nettstedet Techcrunch skal Facebook ha forsøkt å kjøpe opp Snapchat, uten hell.

Mark Zuckerberg og teamet laget dermed sin egen app i løpet av tolv dager, og Poke ble lansert like før jul.

Søsteren hans sørget for å få skape en viss oppmerksomhet rundt appen da hun postet et bilde av familien mens de testet ut Poke, og senere hisset seg opp over at familiebildet ble delt på Twitter.

Henter nyskapninger hos andre

– Problemet med Poke er ikke at det er en kopi av Snapchat. Det virkelige problemet – og det er et stort et – er at Facebook ikke kom på ideen om å lage en tjeneste som Snapchat på egen hånd, det skriver teknologiskribenten Farhad Manjoo i Slate Magazine.

Eirik Solheim i NRK Beta synes ikke det er overraskende at Facebook henger etter.

– Sånn er det med de virkelig store aktørene. Det er sjelden der man ser innovasjon.

Men Solheim tror ikke Facebook vil miste brukere av den grunn.

– Nå er Facebook blitt så stor at de vil klare seg ganske fint uansett. De trenger ikke å finne opp nye ting selv, de kan heller kjøpe opp eller kopiere tjenester som allerede er populære. De risikerer kanskje søksmål fra selskapene de kopierer, men Facebook har nok flinke advokater.

Foreløpig er det ingen tvil om hvilken tjeneste brukerne foretrekker. På listen over de 100 mest populære appene i Norge, ligger Snapchat på 6. plass, mens Facebooks Poke ligger på 96. plass.

To jenter tar bilde av seg selv med en iPhone

Snapchat retter seg hovedsakelig mot unge jenter. Ifølge Forbes er ungdom mellom 13 og 24 de ivrigste brukerne av tjenesten.

Foto: Snapchat

Sexting

Ifølge Forbes er ungdom i alderen 13–24 år den største brukergruppen hos Snapchat. Det er ikke usannsynlig at Facebook ønsker å nå den samme målgruppen.

Selvdestruksjonsfunksjonen hos Facebook og Poke gjør at terskelen for å dele bilder blir lavere.

Det har også gjort sexting til et populært fenomen, altså bilder, tekst eller video med seksuelt innhold. Ikke ulikt videochatten Chatroulette, som hadde sin glanstid på internett i 2010.

Grunnleggeren av Snapchat, Evan Spiegel, sa i et intervju med TechCrunch at han ikke forutså at tjenesten skulle bli brukt til sexting. Han tror heller ikke det er like vanlig som enkelte har fått inntrykk av.

– Jeg er ikke sikker på sexting er så utbredt som media skal ha det til. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk holder på med den slags. Det virker ikke like morsomt når man kan ha ordentlig sex.

Alt blir borte

Eirik Solheim

Snapchat laget en løsning på det mange mener er problematisk med sosiale medier, forteller Eirik Solheim i NRK Beta.

Foto: Svein Aronsen / NRK

Snapchats popularitet skyldes i stor grad at appen representerer noe annet enn de andre sosiale mediene. Innholdet forsvinner etter svært kort tid, i motsetning til på Facebook hvor bilder, beskjeder og tråder blir lagret til evig tid.

– Snapchat har tenkt motsatt av Facebook. Mange synes det er problematisk at det man sender til hverandre på Facebook aldri forsvinner. Derfor laget Snapchat en løsning: Tjenesten hvor alt forsvinner, sier Eirik Solheim.

Solheim peker på at dette er en funksjon som ikke er ny på nettet, og at snapchat sannsynligvis også har hentet inspirasjon fra noen andre.

– 4chan er et forum hvor beskjedene forsvinner etter kort tid, blant annet godt brukt av Anonymous. Der er det mye liv og røre på en annen måte enn i fora hvor informasjonen blir liggende. Snapchat har det samme konseptet, sier Beta-redaktøren.

Kulturstrøm

  • Samisk Netflix-film på topp ti i 71 land

    Loga sámegillii.

    Den samiske Netflix-filmen «Stjålet» er allerede etter få dager blitt tidenes samiske kommersielle filmsuksess.

    Filmen er på topp ti-lista over mest sette filmer i 71 land, blant annet i USA, Canada, Storbritannia, Norge og Sverige.

    Det opplyser regissør Elle Marja Eira på sin Facebook-side.

    Handlingen i thrillerfilmen er i et reindriftsmiljø i Nord-Sverige. Filmen ble sluppet internasjonalt på fredag.

    Filmen er laget etter Ann-Helén Laestadius sin kritikerroste roman «Stjålet».

    Spent gjeng på tur til førvisning av Netflix-filmen "Stjålet" i Kiruna, april 2024
    Foto: Wenche Marie Hætta / NRK
  • «Ringenes Herre» blir 15 timar lang opera

    Fantasyklassikaren «Ringenes Herre» av J.R.R. Tolkien blir opera for første gong. Det melder Sveriges Radio.

    Det er den britiske komponisten Paul Corfield Godfrey som skriv musikken. Innspelinga av musikken har allereie starta av nasjonaloperaen i Wales, og skal sleppast i 2025.

    Operaen blir delt inn i fleire framsyningar, på til saman 15 timar og 30 kapittel.