Hopp til innhold

Gangnam Style er sett 1 milliard ganger

Den sørkoreanske farsotten «Gangnam Style» er første Youtube-video som har bikket én milliard visninger. Det tok kun et halvt år.

PSY

PSY har hatt kjempesuksess med Gangnam Style.

Foto: Paul Morigi / Afp

Sørkoreanske PSY, eller Park Jae-sang som han egentlig heter, har virkelig skutt fart inn i stjernehimmelen med sin irriterende fengende k-pop-låt «Gangnam Style».

Da NRK.no først skrev om låta i september, var den sett 161 millioner ganger på Youtube. Et imponerende tall på to måneder, men nå har den altså, som første i verden, bikket den magiske grensen på én milliard visninger. Den har også over fire millioner kommentarer, seks millioner «likes», og 400.000 «dislikes».

Låta har danket ut verdensstjerner som Justin Bieber med den norskregisserte videoen «Baby», Jennifer Lopez, Lady Gaga og Eminem. Andreplassen, «Baby», har per i dag 813 millioner visninger. Men forskjellen fra Gangnam Style er stor. «Baby» ble nemlig lagt ut på Youtube i februar 2010, altså snart tre år siden, og har hatt mye lenger tid på å sanke inn seere.

Gangnam Style 1 milliard

YouTube feiret rekordtallet med en animert, dansende PSY ved siden av telleren.

Foto: YouTube

Parodiert av «alle»

34 år gamle PSYs karriere har vart i mer enn et tiår, men det er først med «Gangnam Style» han har blitt internasjonalt kjent. Foruten å være artist, er han også danser, låtskriver, produsent og entertainer.

Den humoristiske videoen til «Gangnam Style» med den karakteristiske dansen har blitt parodiert et utall ganger. Alt fra lokale ordførere til store stjerner har kastet seg på «Gangnam»-bølgen.

Det er «hestedansen» som blitt et yndet objekt å parodiere. PSY fortalte til The Daily Beast at han og koreografene hans brukte 30 kvelder på å komme frem til dansen.

– Vi prøvde oss på bortimot alle dyr. En kveld skled vi rundt på gulvet og gjorde noe vi kalte «slangedansen», da noen skrudde på TV-en og en hest galopperte bortover, sier artisten.

Og slik ble en internettsensasjon til.

Selve videoen ble skutt på 48 timer, på 28 ulike steder i Gangnam-distriktet i Seoul i Sør-Korea. Gangnam blir ofte kalt Sør-Koreas Beverly Hills, er boltreplass for de mest velstående i landet.

– Digger Gangnam Style

ray kay

Ray-Kay sier han digger Gangnam style-videoen, selv om han er litt lei hysteriet.

Foto: Agnese Bremere / NRK

Den norske stjerneregissøren Reinert K. Olsen, Ray-Kay, hadde lenge førsteplassen over mest sette YouTube-video med Justin Biebers «Baby», før han i november ble vippet av tronen. Det er ifølge ham selv helt greit.

– Det er på tide at «Baby» fikk litt konkurranse, sier han i en e-post til NRK.no.

Da han så videoen første gang, var det nesten ingen andre som hadde sett den, og han så på den som en slags kuriositet. Han ble nesten sjokkert da videoen nådde så høye seertall så kjapt som den gjorde.

– Jeg tenkte det var synd at Vesten aldri kommer til å få se dette. Så feil går det an å ta!

Ray-Kay har regissert musikkvideoer for stjerner som Justin Bieber, Britney Spears, Cheryl Cole og Lady Gaga, videoer som har millioner av klikk på YouTube. Likevel er han stor fan av hva sørkoreaneren har fått til.

– Jeg digger «Gangnam Style»-videoen. Første gang jeg så den syntes jeg den var inspirerende, og måtte le da jeg leste et intervju med PSY hvor han sier at en av scenene var inspirert av en scene jeg skjøt i Lady Gagas «Pokerface»-video for noen år siden. Dette er et godt eksempel på livets sirkel – alle er inspirert av alle, sier Ray-Kay.

Hva er oppskriften på en god musikkvideo?

– I mitt hode må en god musikkvideo ha noe som stikker ut. Være litt unik, men det trenger ikke vært sært. Gjerne kommersielt, men med en twist som gjør at det er verdt å snakke om videoen. Gangnam – videoen er et godt eksempel på dette, med både en helt unik dans, samt et konsept som er samfunnskritisk på en veldig humoristisk måte. Det er ganske uvanlig i popverdenen.

Kommer til å skje igjen

Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge.

Mats Broch Bugge i P3 tror det blir flere Gangnam-lignende fenomener.

Foto: NRK

Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge, uttalte til NRK.no tidligere i høst at «k-pop er hipt og veldig i vinden», og er en del av årsaken til den enorme populariteten.

– Det er flere komponenter som spiller inn. Det er en fengende sang, og en morsom video. Og ikke minst funker den universelt. Den er underholdende uavhengig av alder, og både barn og eldre kan delta, sier han.

Likevel tror han at det er sosiale medier og YouTubes kraft mer enn «Gangnam Style» isolert sett som har sørget for den voldsomme populariteten. han kaller det den største teknologiske popkulturelle tsunamien på sosiale medier.

– Så det kommer nok til å komme lignende fenomener også i fremtiden, som sikkert vil slå «Gangnam Style». Det er vel heller tvilsomt at det kommer fra Korea igjen, det var nok mest tilfeldig denne gangen, sier han.

Selv om videoen til Gangnam Style er populær, har også låta i seg selv sørget for å underholde radiolyttere over hele verden.

I Norge har den ligget 14 uker på VG-lista topp 20 med fire uker på førsteplass som beste plassering. I uke 50 ligger den fortsatt så høyt som på femteplass.

81 til 115 visninger i sekundet

«Gangnam Style»-videoens popularitet har naturlig nok ført til enorme klikktall hver eneste dag.

Google og YouTubes pressekontakt i Norge, Live Bøe Henriksen, sier til NRK.no at «Gangnam Style» gjennomsnittlig har mellom 7 og 10 millioner seere hver eneste dag. Det er mellom 81 og 115 visninger hvert eneste sekund.

Til sammenligning blir nummer to på listen, Biebers «Baby», sett mellom 300.000 og 500.000 ganger daglig, eller tre til fem ganger i sekundet.

Så mens du har lest denne artikkelen, har Gangnam Style fått rundt 18.000 nye klikk. Så du også videoen i toppen av saken, bidro du til ett av de 42.000 nye klikkene de siste syv minuttene.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober