Kollektivselskapet Ruter har kommet med et innspill til Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan der de foreslår å utnytte kapasiteten i kollektivtrafikken best mulig.
Løsningen, ifølge dem, er å innføre rushtidsavgift i kollektivprisene i Oslo og Akershus, slik at passasjermengden fordeles jevnt utover dagen.
Les mer:
– Transportbehovet er ikke til å komme fra
Utspillet høster mange reaksjoner, og blant dem er det flere som sår tvil om at passasjerer vil være villige til å endre hverdagsstrukturene for å reise billigere.
– Som regel har ikke folk full frihet. De skal på jobb, skole og de skal levere i barnehage. Det er et stort transportbehov på morgenen, og det er ikke til å komme fra, sier direktør ved Klima- og forurensningsdirektoratet, Ellen Hambro til NRK.no.
Hun understreker at det for Klif er viktig å kunne legge til rette for at folk reiser mer kollektivt, bruker mindre privatbil og dermed får ned klimagassutslippene.
– Det er da veldig dumt om man samtidig har tenkt å øke prisene på kollektivtrafikken. Da går vinninga opp i spinninga, sier Hambro.
Les mer:
Les også:
– Ikke usannsynlig
Ved Transportøkonomisk Institutt trekker avdelingsleder Frode Longva frem et eksempel der rushtidsavgiften har hatt Ruters ønskede effekt.
– Stockholm er et godt eksempel på at rushtidsavgift på vei har gjort at folk reiser til andre tider. Det er ikke store endringer i pris som skal settes inn for at folk velger å reise til andre tider, sier Longva til NRK.no.
Forslaget avhenger imidlertid av hvor mange av de som reiser kollektivt som har strukturelle bindinger, eller om de har mulighet til å jobbe annerledes.
Longva understreker at det «overhodet ikke er usannsynlig» at en høyere rushtidspris vil gjøre det sånn at reisene fordeles mer jevnt utover døgnet. Men det avhenger også av hva man samtidig gjør på veiprisingsområdet.
– Dersom man setter inn rushtidsavgift i kollektivtrafikken, uten at man også har de samme prisøkningene på veien, vil resultatet bli at folk heller velger å ta bilen. Og det er jo en klimamessig, uheldig effekt.
– Hvis de ønsker færre kollektivreisende i rushtida, kan de også senke prisene utenfor rushen. Det krever imidlertid andre politiske prioriteringer, og vil naturlig nok ikke føre til inntjeninger hos Ruter på samme måte.
Les også:
– Meningsløst forslag
– Jeg synes det er et helt meningsløst forslag. Vi er nødt til å gjøre det enklere og bedre å reise kollektivt, ikke vanskeligere, sier lederen i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken til NRK.no.
Haltbrekken sier Naturvernforbundet går sterkt i mot forslaget fra Ruter, og at de håper miljø- og samferdselsbyråden i Oslo avverger at det blir gjennomført.
– Iallefall så lenge det er total aversjon mot å innføre rushtidsavgifter på veiene i Oslo. Hvis man innfører en avgift for buss og trikk i Oslo, uten samtidig å gi bilistene en skyhøy avgift for å bruke privatbiler, så vil folk forlate kollektivtrafikken, sier han.
– Vi må heller være glade for at mange tar i bruk kollektivtrafikken, og ikke setter inn tiltak for å få bruken ned.