OVERSIKT NYHETER SPORT MUSIKK UNDERHOLDNING FILM LITTERATUR MAT BARN UPUNKT
NRK Toppbanner

Her er du: NRK > Undervisning > Journalistetikk

Oppdatert 20.06.2001 10:52

JOURNALISTETIKK

 

KRIMINALJOURNALISTIKK 6

Kameraet, reportasjen og virkeligheten

Publisert 18.06.2001 07:27

"For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og muntlig fremstilling", heter det i Vær Varsom-plakaten (4.12) Det heter også " Vær varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den opprinnelige." (4.10) Det er tre faser i bruken av bilder der en etisk vurdering må gjøres gjeldende. Først ved fotograferingen, enten det dreier seg om stillbilder eller videopptak. Neste fase er ved redigeringen på desken i avisen eller ved redigeringsbordet i fjernsynet. En ny vurdering må gjøres når et bilde hentes fram fra arkivet for å brukes på nytt, eventuelt i en ny sammenheng.

Bengt Kristiansen, fotograf NRK - Det er veldig viktig at fotografen har all makt og det som er viktigst er at fotografen er klar over at han har all makt. Den makta den består rett og slett i å ha evnen til å analysere en situasjon veldig raskt og ta valg som du kanskje ofte må gjøre på et tiendedels sekund og de valgene de sitter. Du kan ikke vurdere og gjøre det om igjen for du får bare en sjanse, sånn at evnen til å trekke konklusjoner, det er noe av det viktigste du gjør, ihvertfall som nyhetsfotograf.

- Jeg vil aldri påstå at jeg er objektiv når jeg er ute og filmer. Jeg er svært subjektiv, for det er min oppfatning av virkeligheten, det er mitt valg av bilder som vil være gjenstand for – som vil være det som ligger i redigeringsbordet etterpå og blir presentert for seeren. Jeg tenker veldig mye på hvordan jeg få gjengitt virkeligheten slik at den – at jeg tar bilder som kan settes sammen slik at seeren får en oppfatning av hvordan jeg har opplevd den virkeligheten.

- En direktesending kan være noe av det vanskeligste du kan bli utsatt for, spesielt hvis situasjonen er dramatisk, for da snakker vi ikke bare om å gjengi en situasjon. Da snakker vi om en utlevering hvor du ikke har muligheten til i bakkant å foreta en sensurering av dine egne bilder slik at valget du foretar da, kan få veldig dramatiske følger blant annet når det gjelder hvilke bilder du skal la gå ut og hvor langt du skal la det gå før du eventuelt sier at nå går vi ikke lenger, nå snur vi kamera bort fra situasjonen fordi dramatikken kan bli så høy at du er nødt til å foreta en vurdering for det er du som fotograf bare som ser bildet. Du er derfor nødt til å foreta et valg, et etisk valg.
------------------------------------------------------------------------


Frode Pedersen, reportasjesjef Aftenposten - Det stilles større og større krav til oss som arbeider i media om vinkling, og i den forbindelse så hender det vel at noen av oss vinkler stoffet for mye og litt for hardt og at vi bruker bilder vi ikke burde ha brukt. Vi bruker kanskje opplysninger som vi burde ha latt være på notisblokken i kampen om å drive nyhetene framover.

- Vi må i større grad bruke erfarne medarbeidere der vi vet det det er ting som er veldig følsomme. Vi må søke å gi fotografene der ute beskjed om at man trenger ikke nødvendigvis å ligge i buskene eller ta bilder som virker bare provoserende og der det ikke er noe journalistfaglig grunnlag for å ta dem.
------------------------------------------------------------------------


Jacques Hvistendahl, fotosjef Dagbladet - Vi må ha like strenge krav til bilder som til tekst. Hvis vi skriver om mennesker og hvis vi skriver om situasjoner, så fins det mange lover om det og de samme reglene fins internt hos oss når det gjelder bilder. Det står i vær varsom-plakaten også. Vi må være like oppmerksomme på de tingene vi bruker bilder til, hvilken skade det kan gjøre. Så det må stilles veldig strenge krav til bruk av bilder.

- Det går ikke an å skylde på knapp tid. Her skal det sitte i ryggraden hva som er riktig og hva som er galt. Det skal være en ryggmarksrefleks. Det kan skje uhell fordi man har dårlig tid, men det skal oppdages. Man skal ikke kjøre fortere enn at man kommer rundt svingen og ut på andre siden uten å gjøre feil. Så erfarne må¨de være som behandler dette. det er ingen unnskyldning at man har dårlig tid - det er en for dårlig unnskyldning ihvertfall.
------------------------------------------------------------------------


Kjersti Apenes, redigerer NRK - Jeg tror nok jeg kan påvirke ganske mye. Vi velger jo bare ut en bit av en persons liv og fremstiller jo aldri en hel person. Jeg kan se sider ved personen som ikke kommer fram i programmet.

- Jeg vet ikke egentlig om alle skjønner hvor mye man kan gjøre ved redigering. Jeg tror mange ikke vet at det foregår noen redigering i det hele tatt, men de tror at det går ut på lufta sånn som det i virkeligheten er.

- Jeg føler jo ansvar for at vi behandler folk som er med i programmet på en ordentlig måte.
------------------------------------------------------------------------


Tore Sannum, adm.dir./redaktør Scanpix - Vi har avtaler om hvordan bildene kan brukes. Vi er opptatt av vårt ansvar når det gjelder de avbildede personene – at de ikke blir misbrukt. Men når det gjelder hvem vi selger bilder til så er det trykkefrihet i Norge. Så vi selger bilder til dem som utgir norske lovlige publikasjoner.

- Vi ser hvor mye kraft det kan være i bilder brukt feil så vi er veldig oppmerksom på at dette gjøres på en ryddig måte. Det er klart det er lettvint for et billedbyrå av vår størrelse å si at kundene står ansvarlig for bildene de setter på trykk og selvfølgelig gjør de det, men vi ønsker også å ha en holdning til hvilke sider vi tilbyr kundene. Så det er noen bilder som kommer inn i huset her som vi ikke ønsker å selge videre.

- Vi sendte en fotograf for for å lage en kritisk reportasje om barneproduksjon i Thailand, en god og sterk reportasje. De bildene ble senere kjøpt av et mer snuskete blad. Vi likte veldig lite at de kjøpte de bildene, men vi følte ikke at vi kunne gå inn og spørre hva dette skulle brukes til, altså på en måte redigere en lovlig norsk publikasjon. Så viste det seg at vår frykt var berettiget for dette ble en reportasje som vinklet hvor man skulle gå for å kjøpe barneprostituerte i Thailand. En sak vi likte veldig dårlig, men hvor jeg føler at vi ikke kan gå inn og redigere publikasjoner selvom jeg gjerne ville gjøre det.
------------------------------------------------------------------------


- Den dagen jeg skal gå over mine etiske grenser da tror jeg nok det er på tide å tenke seg om om en ikke skal finne en annen jobb, for jeg synes det er noe av det viktigste du tar med deg ut som fotograf fordi du har så stort ansvar i forhold til en enorm seerskare som skal få forholdet formidlet virkeligheten ved hjelp av deg. Hvis du ikke opptrer etisk, spesielt i forhold til deg sjøl, må du begynne å vurdere hele din profesjon altså.
Bengt Kristiansen

- Etikken skal ligge i bunnen.
Frode Pedersen
------------------------------------------------------------------------


Drøft utsagnene fra Frode Pedersen og Bengt Kristiansen om fotografen i opptakssituasjonen.
Bengt Kristiansen snakker om det spesielle ved direktesendinger. Drøft dette i forhold til stoff som bearbeides i redigeringsbordet eller på desken.
Hvilke krav bør stilles til bruk av bilder, utdyp reglene i Vær Varsom-plakaten.
Tore Sannum forteller om arkivbilder som ble misbrukt. Drøft det han forteller.
Er regelverket her tilfredsstillende eller bør det gjøres endringer?
Finn konkrete eksempler i mediene der du mener en beveger seg i grenseland. Hvor går grensene?

------------------------------------------------------------------------


Si din mening!

Har du kommentarer og spørsmål eller synspunkter når det gjelder problemstillinger som er presentert på JOURNALISTETIKKs nettsider, så bruk TANKETORGET!
------------------------------------------------------------------------



Ansvarlig for opplegget er Audgunn Oltedal og Egil Eikvil. Nettsidene er utviklet i samarbeid med Høgskolen i Volda og har fått økonomisk støtte fra Verdinettet, Norges Forskningsråd


 
 
SØK

VERKTØYSIDER
Tanketorget [Ekstern]
10 SISTE JOURNALISTETIKK
18.06.2001 07:27
Journalistrolla

Copyright NRK © 2001   -  Telefon: 815 65 900  -   E-post: info@nrk.no   -   03.01.2009 04:15