Språktester av nærmere hundre tiåringer viser en klar statistisk sammenheng mellom språklig kompetanse og godt fungerende arbeidsminne, sier Mila Vulchanova, som ledet undersøkelsen.
Viktigste komponenten for læring
God korttidshukommelse – det vi kaller arbeidsminne – er antakelig den viktigste komponenten for å lære både morsmål og fremmedspråk.
Tiåringene kom fra en liten bygdeskole og en stor byskole, og alle hadde norsk som morsmål. De ble testet i norsk og engelsk, samtidig som forskerne testet arbeidsminnet deres.
Forskerne fant ikke bare ut at det er nær sammenheng mellom språk og arbeidsminne. Det er også nær sammenheng mellom læring av morsmål og fremmedspråk eller andrespråk.
– Vi tror nå for det første at det er en forbindelse mellom språkutvikling og arbeidsminnekapasitet. Sannsynligvis er det også noen felles kognitive mekanismer som støtter evnen til å lære både morsmål og andrespråk, sier Vulchanova.
Hjernen svekkes med årene
Dette er også en viktig påvisning fordi språkvitenskapene har hatt tradisjon for å si at læring av morsmål er kvalitativt annerledes enn å lære fremmedspråk.
Barn kan lære engelsk ganske godt ved å bli eksponert for språket fra tv, film og andre barn. Men forskergruppa til Vulchanova har store motforestillinger til dagens engelskundervisning i skolen.
En halv eller hel time i uka er bortkastet tid. Barna glemmer og gjør ingen framskritt. Skal de lære engelsk på skolen, er det mye bedre med lengre timer og mer intensiv læring. Kontinuitet og lengre sekvenser er viktig for å lære fremmedspråk, sier språkforskeren som selv er professor i engelsk.
– Men hjernens plastisitet svekkes med årene. 14 år er aldersgrensen for å lære nye språk uten for store vanskeligheter. Etter 20 år går det i alle fall nedover med evnen til å lære språk, avslutter Vulchanova.
Hør saken her: