Hopp til innhold

– Kunnskap er beste våpen

Beaska Niilas (30) har siden han gikk på ungdomsskolen kjempet for å synliggjøre det samiske. Den unge mannen sier at mer kunnskap er det eneste som kan forebygge rasisme.

Beaska Niilas

Beaska Niilas (30) har gått med kofte til daglig siden ungdomsskolen.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

Eli Anne Nystad

Eli Anne Nystad (23).

Foto: NRK

– Rasisme kommer av lite kunnskaper om andre mennesker. De guttene i Trondheim som i forrige uke trakasserte og prøvde å tenne på ei ung samejente vil jeg tro har lite kunnskaper om det samiske. Derfor oppførte de seg som de gjorde, sier Beaska Niilas.

Samejenta Eli Anne Nystad (23) opplevde i forrige uke at hun ble trakassert og forsøkt satt fyr på fordi hun var same. Episoden utenfor et utested i Trondheim, som ble fanget av et overvåkningskamera, har ført til sterke reaksjoner. Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) minner om at det er forbudt å trakassere og mobbe mennesker på grunn av etnisk bakgrunn. I tillegg har lederen av justiskomiteen, sameministeren, Antirasistisk senter og Sametinget reagert på hendelsen.

– Det er forferdelig, rett og slett forferdelig. Det utrolige er at det er voksne folk som står bak trakasseringen av den stakkars unge jenta. Det er skummelt, sier Beaska Niilas.

Kofte som svar på samehets

Beaska Niilas vokste opp i en turbulent tid i Tana. Hets og sterk ordbruk mot samene fra krefter som motarbeidet alt som hadde med det samiske å gjøre i kommunen, gjorde at ungdomsskoleeleven tidlig fikk en bevisst holdning til sine etniske røtter.

I kjølvannet av debatten om samiske rettigheter blusset motstanden mot samene kraftig opp igjen i 1997, da det ble foreslått å innføre Samisk læreplan i skolene i de samiske kommunene.

Det førte til etableringen av organisasjonen «Nei til Sameland».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Beaska Niilas

Beaska Niilas har vært politisk aktiv hele sitt voksne liv.

Foto: Juliane Kravik / NRK

– Jeg spurte bestemor om hun kunne ordne med en kofte til bruk på fjellet. Akkurat da ble «Nei til Sameland» etablert her i Tana. Da bestemte jeg å noen kamerater at vi skulle ha på oss kofte og pesk til hverdags, som en motreaksjon til motstanden mot samene, forklarer Beaska Niilas.

Beaska Niilas

Beaska Niilas.

Foto: Juliane Kravik / NRK

Han sier at organisasjonen ble sett på som en sterk provokasjon mot samene.

– For oss som bodde lengre oppe i Tanadalen ble etableringen av «Nei til Sameland» oppfattet mer som en provokasjon enn som noe som gjorde oss triste. Heldigvis klarte de som sto bak organisasjonen å ødelegge for seg selv og derfor døde «Nei til Sameland» ganske fort, men organisasjonen fungerte bra som en vekker for oss unge samer, forteller Beaska Niilas.

Denne interessen for å kjempe for det samiske har fulgt ham siden.

– Vi er selv ikke skyld i denne hetsen

Beaska Niilas har nådd å gjøre mye i sitt unge liv. I dag jobber han som fisker . Han har også jobbet som skuespiller og har medvirket i en rekke oppsetninger i Beaivváš samiske nasjonalteater og Sámi teáhter i Kiruna i Sverige. Han hadde rollen som Rasmus Spein i Nils Gaups film «Kautokeino-opprøret».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Beaska Niilas og Mikkel Gaup

Beaska Niilas sammen med skuespilleren Mikkel Gaup.

Foto: Pressebilde / NRK

Han mener at samene selv ikke er skyld i at noen i majoritetsbefolkningen har lagt dem for hat. Samene har heller ikke skylden for at mange samer opplever å bli hetset og trakassert.

– Jeg tror samer flest oppfører seg på en skikkelig og god måte. Det vi kanskje må bli flinkere til er å opplyse andre mennesker om vårt eget folk. Det vil alltid finnes folk som frykter oss fordi de ikke vet nok om oss. Derfor kan noen bli usikre når de plutselig møter en same, som er ikledd kofte, joiker og snakker annerledes. Da kan det være lett å ty til hån og trakassering, sier Beaska Niilas.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK