Hopp til innhold

Fem klasser i et klasserom

Her på Prestvannet deler hele fem klasser et klasserom. Nå lanseres drømmen om en ny samisk skole i Tromsø.

Video TROMSØSAMISK

Omtrent 60 elever fra seks til ni-åringer deler dette svære landskapsrommet ved Prestvannet skole. SE NETTSAKEN av videojournalist Johan Ante Utsi.

Ina Beate Somby

Ina Beate Somby.

Foto: Johan Ante Utsi / NRK

– Hadde ikke det vært på tide å etablere en ny samisk skole i Tromsø?

Det sier fagleder og koordinator for de samiske lærerne i Tromsø kommune Ina Beate Somby, som drømmer om sameskolen.

Prestvannet skole har ansvaret for samiskopplæring i Tromsø kommune.

Pr dags dato finnes det ingen byer i Nord-Norge som har en egen samisk grunnskole. Selv om flere og flere samer flytter inn i byene

Hør på Sombys drøm på nordsamisk, og hva sametingets visepresident Laila Susanne Vars mener om hennes drøm.

Rekordmange førsteklassinger

I høst begynte hele 13 nye samiske førsteklassinger ved Prestvannet grunnskole i Tromsø. Det er over fire ganger mer enn fjorårets kull på tre elever.

– Det er veldig gledelig med så mange nye elever, men dette gir oss en utfordring, da vi sliter med lite plass i skolen, sier Somby.

Klasserommet deles av samisk første- og andreklasse, som er slått sammen. Tredje-, fjerde klasse, og norsk tredjeklasse.

Til sammen benyttes klasserommet av omtrent 60 elever.

Ánne Márja

Samisk førsteklasse-elev Ánne Márja.

Foto: Johan Ante Utsi / NRK

– Jeg synes ikke det er bråk i klasserommet, men av og til bruker jeg å sette hendene slik, hvis det blir for mye støy, sier Ánne Márja.

– Lite plass

Rektor ved Prestvannet skole Judith Martinsen innrømmer at skolen begynner å fylles opp.

– Lærerne sitter som sild i tønne inne på arbeidsrommene. Vi har ikke et eneste møterom på hele skolen, sier hun.

En av årsakene til dette, er at skolen har fått ansvaret for alle samisklærerne i Tromsø kommune.

– Hele skolen er bygd med landskaper, slik at to trinn skal være i lag på et landskap, og i tillegg skal det være et møterom i tilknytning til landskapet. Og når vi får ansvaret for alle samiske læreran i Tromsø kommune, så må de ha arbeidsrom, og da må vi ta grupperommene til elevene, til arbeidsrom for læreran. Det er en av årsakene, sier Martinsen.

Tilbyr øreklokker til elevene

Prestvannet skole tilbyr øreklokker for elevene fra første til tiende trinn.

Selv om man skulle tro at skolen har gjort et tiltak, for å opprettholde ro orden på skole. Er rektoren klar og tydelig at øreklokkene er investert på bakgrunn av en undervisningsmodell.

Judith Martinsen

Rektor Judith Martinsen ved Prestvann skole.

Foto: Johan Ante Utsi / NRK

– Vi har ikke øreklokker på skolen på grunn av bråk. Unger er forskjellige. Noen trenger mer ro enn andre for å kunne konsentrere seg, mens andre trenger ikke det, sier Martinsen.

Hun understreker at det er veldig få elever som benytter seg av øreklokkene. Skolen er strukturert, som gjør at elevene oppfører seg, og dermed oppstår det ikke bråk.

Drømmer om samisk skole

I dag teller prestvannet skole 32 samiske elever fra første til tiende trinn.

Totalt har 63 elever valgt samisk som førstespråk i Tromsø , og 65 elever har valgt samisk som andre språk. Da er Lakselvbukt ikke medregnet, informerer Fagleder Somby.

Ina Beate Somby er fornøyd med dagens samiskopplærings-tilbud i Tromsø, men ser for seg at det kunne blitt bedre.

– Jeg synes vi har gjort en god jobb og ønsker å berømme alle de samiske lærerne. Men det er vanskelig arbeidsforhold for alle lærerne, da Tromsø er ingen liten by, sier Somby.

Prestvannet skole har ansvaret med å sende ut samiske lærere til 20 forskjellige skoler i kommunen, for å gi samisk opplæring to timer i uka.

Oppnår ikke målsetningene

Somby mener at dagens undervisningsmodell setter samisklærerne i en umulig posisjon til å oppnå læreplanens målsetninger.

– Drømmen min er å kunne tilby samisk morsmål for de elevene som velger samisk som førstespråk. Og at de elevene som velger samisk som andrespråk blir tospråklige. Men det er vanskelig å oppnå disse målsetningene med dagens opplæringsmodell, sier Somby.

Ressursskole

Faglederen ønsker å samle alle de 128 samiske elevene til den foreslåtte sameskolen, og gjennomføre språkbad-samlinger.

– Hvis vi hadde fått vår egen sameskole, og samlet alle samisklærerne til skolen. Da ville skolen ha fungert også som et ressursskole, som kunne tilbudt språkbad-samlinger, sier hun.

Hvordan ville språkbad fungert i den nye skolen?

– Det ville vært samlingsbaserte undervisninger i lengre tid i skolen. Men detaljert blir det vanskelig å forklare, da idén er ikke utarbeidet, sier Somby.

– Bruker ikke øreklokker, men...

Som regel bruker ikke førsteklassingen Ánne Márja øreklokkene som skolen tilbyr henne.

Anne Marja

Øreklokkene ble ikke benyttet da NRK besøkte skolen.

Foto: Johan Ante Utsi / NRK

– Dersom det skulle bli altfor mye bråk her i klasserommet, da bruker jeg øreklokkene, forklarer førsteklassingen.

Korte nyheter

  • Kartverket snur – Oslove godkjent som Oslos samiske navn

    Etter et par måneder med forvirring om hvorvidt hovedstadens samiske navn var lovlig eller ikke, har Kartverket kommet til at Oslove godkjennes for offentlig bruk.

    – Det var en misforståelse fra vår side, og det beklager vi, sier Kartverkets seksjonssjef for stedsnavn, Helge Dønvold.

    Like før jul vedtok bystyret at det samiske stedsnavnet på Oslo skal være Oslove.

    I januar fikk kommunen seg en overraskelse når Kartverket ga beskjed om at navnet ikke var godkjent for offentlig bruk.

    Etter samtaler med samisk stedsnavntjeneste, kom de til at kommunen har fulgt regelverket.

    Oslo vil nå vise fram byens samiske navn.

    – Jeg er veldig glad for at vi fikk det til, og at vi fikk formelt godkjent samisk navn på Oslo. Oslo er hovedstad for alle, også for samer som bor her og ellers i Norge, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

    Kommunens nettsider oppdateres slik at det samiske navnet vises i byens logo. I tillegg til skilting, vurderes det fortløpende hvordan navnet ellers skal synliggjøres.

    At Oslo skal få et samisk navn er en sak som har blitt jobbet med i mange år.

    Oslove er det sørsamiske ordet for Oslo. Ordet uttales på samme måte som det skrives, med ordlyd som «juletre».

    Samisk navn på Oslo. Skiltet er på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Terje Haugnes / NRK
  • Vaššifalleheapmi sámi čájáhusa vuostta

    Mannan vahkkoloahpa vihahuvvui sámi čájáhus ”Colors of Colonialism” Stockholmmas. Juo beaivvi maŋŋá leai soames sárggodan vašálaš áitagiid čájáhusplakáhtaide, čállá SVT Sápmi.

    – Lei balddehahtti ja hui unohas, dadjá Emma Göransson, dáiddalaš jođiheaddji Aerpies.

    Earret iežá leai saomes málen oaiveskálžžu ja čállán ”Brigand” alit-fiskes teavsttain. ”Brigand”-sátni mearkkaša sullii bandihtajoavku ja lea rasisttalaš sátni.

    Dáhpáhus lea almmuhuvvon politiijaide.

  • Sámi mánáidgirjjálašvuođa seminára Oslos

    Sámedikki girjerájus, juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidit odne rabas seminára.

    Njálmmálaš muitaleapmi ja luohti lea leamaš dehálaš oassi sámi kultuvrras.

    Máinnasteapmi ja luohti lea čohkken olbmuid sihke gulahallama ja guoimmuheami bokte. Lea maiddái leamaš dehálaš oassi sámi mánáid bajásgeassimis. Semináras digaštallet earret eará, movt otná njálmmálaš árbevierru váikkuha sámi mánáid- ja nuoraidgirjjálašvuođa.

    Seminárii servet sihke juoigit, sámi girječállit, sámediggeráđđi, Cizáš – Oslo sámi mánáidgárdi ja earát.

    Lea vejolaš čuovvut seminára dás.

    Lisa Monica Aslaksen
    Foto: Iŋgá Káre Márjá Utsi / NRK