– Jeg tror dette er veldig sammensatt, men vi i Kunnskapsdepartementet var veldig bekymret for at man gikk bort fra faget Samisk språk og kultur, som vi hadde tidligere, og la lista høyere slik som Samisk som andre språk egentlig innebærer. At det er en nedgang her er ikke overraskende, sier Rugtvedt.
Dramatisk nedgang
I følge statistikken "Samiske tall forteller 4" har antall elever som velger å ha samisk som andrespråk i grunnskolen minket fra år til år. Siden 2006 har faget mistet 38 prosent av grunnskoleelevene sine.
- Les også:
Tallet for elever med nordsamisk som andrespråk har gått ned med hele 40 prosent de siste fem årene, og rapporten viser at den største nedgangen kom de to første årene.
– Det er en alvorlig situasjon når søkningen til samisk språk blir mindre år for år, derfor er det er viktig å jobbe for å snu denne trenden, sier Rugtvedt.
– Ble vanskeligere
Hun mener at Sametinget nå må se på om det var riktig å legge om faget Samisk språk og kultur og gå over til Samisk som andre språk.
– Det ble et vanskeligere fag for elevene, det var en utvikling som vi i Kunnskapsdepartementet pekte på, og som Sametinget vurderte. Sametinget valgte da å gå videre med samisk som andre språk, sier Rugtvedt.
– Det vi ellers må se på er fag-og timefordelingen, slik at vi kan legge bedre til rette for eleven, slik at belastningen ved å velge samisk som andre språk blir mindre, sier Rugtvedt.
Hun sier at Kunnskapsdepartementet sammen med Sametinget skal jobbe videre for å bedre læremiddelsituasjonen og samisk kompetansen blant lærere, slik at faget kan bli mest mulig attraktivt for eleven.