Hopp til innhold

Lei av trakassering - håper sjåfør-TV kan bidra til bedre arbeidsforhold på veien

– Det har blitt nesten forkastelig, sier Chris-Rudi Lind fra ungdomsutvalget i Norsk Transportarbeiderforbund. Han tar avstand fra norske bilister som viser fingeren når storbilen kommer imot dem på veien, og er glad for ny TV-satsning.

Bilde

MER YRKESSJÅFØR-TV: Nestleder Chris-Rudi Lind i ungdomsutvalget i Norsk Transportarbeiderforbund er spent på serien «Melkeveien» med blant andre Geir Thomas Fredeng (23) (bildet).

Foto: NRK

I dag kl. 22.30 sendes første episode av «Melkeveien», NRKs nye dokumentarserie som tar for seg melkebilsjåførenes hverdag i Nord-Troms og Finnmark.

Bilde

Chris-Rudi Lind.

Foto: Privat

Nestlederen i ungdomsutvalget i Norsk Transportarbeiderforbund jubler for all oppmerksomhet som kan bidra til å bedre deres omdømme.

– Vi har et veldig negativt fokus rettet mot oss. Spesielt i fjor vinter var det mye. Det har nesten vært forkastelig det som har foregått.

– Når du kommer kjørende og folk viser fingeren til deg som yrkessjåfør, da kjenner du at du blir provosert, sier nestleder Chris-Rudi Lind (27) i ungdomsutvalget til Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

Lei

– Vi er lei av at yrkessjåførene har et så dårlig ord på seg, og er glad for alt som fører til at nordmenn får større forståelse for oss, sier han.

– Vårt ufortjent dårlige rykte skyldes dessverre i stor grad sjåfører som kommer kjørende fra utlandet og skaper kaos. Det er mye som foregår i tungtrafikken med dekk og kjøretøy som ikke er rustet for nord-norsk vinter, men folk må ikke dra alle over samme kam. Da blir det kjedelig å være på arbeid for oss, sier Lind.

I fjor viste NRK dokumentarserien «Brøyt i vei», som viste brøytebilsjåfører i nord i jobb. Det synes Lind var fantastisk.

Spennende

– Også den vanlige mann i gata kan ha nytte av å se hva det innebærer å kjøre storbil og hva slags krefter som er i sving, sier Lind, som til daglig kjører vogntog på Helgeland i Nordland.

Mikkel David må hente melken før den blir sur. Så bryter bilen sammmen i snøstorm.

VIDEO: Mikkel David Sara kombinerer familieliv med å være sjåfør på verdens tøffeste melkerute hvor alt kan skje - inkludert av bilen stopper i snøstorm og må omtankes på fjellet.

– Brøytebilene er de som skal først ut og fjerne snø og strø. Jeg synes det var artig å se hvordan menneskene i serien arbeidet som brøytemannskap, og spesielt at det foregikk i Nord-Norge, som har mye ruskevær.

Nå er han spent på dokumentarserien «Melkeveien», som fra torsdag av viser melkebilsjåførenes hverdag på NRK1.

Utfordrende jobb

– Melkebilsjåfører har et vel så krevende yrke. Melken skal hentes, og det er mange dårlige veier å forsere på vei til gårdene. Også er det interessant at melkebilsjåfører bor i bilene og har det som et slags hjem.

– Å være yrkessjåfør i Norge, enten du sitter bak rattet i en brøytebil, melkebil eller annet, er en utfordrende jobb som fortjener et mer positivt fokus, sier Lind.

Korte nyheter

  • 26 elfápmoprošeavtta dieđihuvvon Finnmárkui

    Go NVE áigemearri dievai mánnodaga dán vahkku, de ledje dieđihan 26 elfápmoprošeavtta Finnmárkui. Leat ollu eambbo ohcamušat go masa lea kapasitehta
    NVE áigu vuoruhit prošeavttaid gaskkas ovdal geasi.

    – Livččii boastut geavahit áiggi ja kapasitehta sihke NVE:i ja eará beliide meannudit buot 26 prošeavtta. Ovttas gielddaiguin mii áigut dál válljet guđiid prošeavttaiguin bargat viidáseappot. Geassemánu gaskkamuttus NVE ovddida visogova mii čájeha makkár prošeavttat besset mielde viidáset proseassas, dadjá čázádat- ja energiijadirektevra Kjetil Lund.  

    Oktiibuot leat dieđihuvvon 26 prošeavtta, mat leat juhkkon čuovvovaš logi gildii: Áltá, Bearalváhki, Báhcavuotna, Gáŋgaviika, Hámmerfeasta, Ákŋoluokta, Davvesiida, Davvenjárga, Porsáŋgu ja Čáhcesuolu. Muhtun prošeavttat gusket guovtti gildii.

  • Stor interesse for å bygge ut fornybar kraft i Finnmark

    Da NVEs frist gikk ut mandag denne uken var det meldt inn 26 kraftprosjekter i Finnmark. Det er langt flere enn det vil være kapasitet til, selv ved en kraftig oppgradering av strømnettet i fylket.

    NVE vil prioritere mellom prosjektene før sommeren.

    – Det ville være feil bruk av tid og kapasitet både for NVE og andre parter å ta alle de 26 prosjektene til behandling. I dialog med kommunene vil vi nå gjøre en prioritering av de innsendte meldingene. I midten av juni vil NVE legge fram en oversikt over hvilke prosjekter som blir med videre i prosessen, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.  

    Før fristen 22.april ble det sendt inn 21 nye vindkraftmeldinger, og 1 prosjektbeskrivelse om utvidelse av et vannkraftanlegg. I tillegg er det tidligere sendt inn 3 vindkraftmeldinger og 1 vindkraftsøknad.

    Totalt er det meldt inn 26 prosjekter fordelt på følgende ti kommuner: Alta, Berlevåg, Båtsfjord, Gamvik, Hammerfest, Hasvik, Lebesby, Nordkapp, Porsanger og Vadsø. Noen av prosjektene berører to kommuner.

    Fullstendig liste med beskrivelse av prosjektene finner du på NVEs nettsider.

    NVE arrangerer et digitalt infomøte om arbeidet i Finnmark klokken 09.00 i dag, torsdag 25.april. Møtet er åpent for alle. Her kan du melde deg på møtet.

    Den nye 420 kv-linjen fra Balsfjord til Skaidi nærmer seg ferdig. Her kan man se linjen på Sennalandet.
    Foto: Allan Klo / NRK
  • Davvi-Norgga čáhcemagasiidnan unnán čáhci

    Ii goassige ovdal leat leamaš ná unnán čáhci Davvi-Norgga čáhcemagasiidnan go dál, nu dieđiha Europower. Elfápmoanalytihkkár Olav Botnen dadjá sivvan dása lea dat goike ja gálbma dálvi.

    – Leamaš uhccán muohta ja nu lea čáhcemagasiinnain uhccán čáhci dál, dadjá Botnen.