Hopp til innhold

Uenighet om lulesamisk fjernundervisning

Hvordan fjernundervisningen i lulesamisk skal organiseres skaper debatt.

Fjernundervisning på Árran

Arkivfoto: Fjernundervisning

Foto: Harrieth Aira / NRK

Forelder Amund Eriksen mener fjernundervisningstilbudet må bygges opp rundt én institusjon.

– Det kan se ut for at det er regelen at fjernundervisningsopplegget i lulesamisk ikke fungerer.

Fylkesmannen i Nordland vil heller spre ressursene.

– Best med flere undervisningsinstitusjoner, sier seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Nordland Kevin Johansen.

Misnøye med undervisningen

Amund Eriksen

Amund Eriksen.

Foto: Privat

Amund Eriksen fra Mo i Rana har vært meget misfornøyd med hvordan fjernundervisningen i lulesamisk har blitt organisert de siste årene for hans barn som går på skole i Mo i Rana. Hans barn må få undervisning i lulesamisk via lyd-bilde i form av fjernundervining fra et annet sted en bostedskommunen da det ikke er stedlig lærer i Mo i Rana som kan undervise i lulesamisk.

Han har flere ganger opplevd at mangel på lærere som kan undervise i lulesamisk har medført stans i undervisningen og han har opplevd undervisningstilbudet som ustabilt. En gang måtte han hyre inn privat lærer for sin sønn.

Han hevder fjernundervisningen i grunnskolen er preget av rot og er redd for konsekvensene.

– Det dem gjør nu er en sakte men sikkert avvikling av fjernundervisningen. Det er ingen foreldre som orker å spørre om samisk til sine barn. De vet jo at det er kaos og en helt usikker situasjon.

– Må samle opplæringsressursene

Eriksen viser til at det var kun i starten når undervisningen var lagt til Árran – lulesamisk senter at det var et stabilt opplegg. Dette var når datteren hans begynte på skolen, omtrent for åtte år siden.

– Da hadde Árran ansvar for undervisningen og da var det et stabilt opplegg.

Derfor mener han fjernundervisningsressursene må samles til én institusjon for å bygge opp ett miljø og begrunner dette med følgende:

– Jeg mener det er forskjell på fjernundervisning og vanlig klasseromsundervisning. Det må være et fagmiljø til stede og en kultur i bunn rettet opp mot fjernundervisning, og det koster antakelig litt mer.

– Best med flere fjernundervisningsinstitusjoner

Fylkesmannen i Nordland ser imidlertid annerledes på saken.

Fylkesmannen har fått koordineringsansvaret for fjernundervisning i lulesamisk og sørsamisk, og seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Nordland Kevin Johansen sier at undervisningsopplegget for lulesamisk følger modellen man har for fjernundervisning i nordsamisk og sørsamisk.

Kevin Johansen

Seniorrådgive hos Fylkesmannen i Nordland, Kevin Johansen.

Foto: Sander Andersen

– Arbeidsfordelingen er slik at Árran har ansvaret for lulesamisk fjernundervisning i videregående skole, Bodø kommune har ansvaret for grunnskolen. Slik har man noen institusjoner som har spesialisert seg på fjernundervisning for grunnskolen, mens andre har spesialisert seg på fjernundervisning i den videregående skolen. Dette er en modell som fungerer bra, er pedagogisk riktig og må også gjelde for lulesamisk fjernundervisning , sier Johansen.

Johansen bekrefter med dette at Fylkesmannen dette skoleåret ikke har forespurt Árran lulesamisk senter om muligheten til å tilby fjernundervisning i grunnskolen.

– Árran har ikke blitt direkte forespurt, men vi samarbeider tett med dem, og har mange felles møtepunkter, sier Johansen.

– Viktig med forutsigbar opplæring

Fylkesmannens representant viser til behovet for forutsigbarhet og robuste opplæringsmiljøer.

– Man må ha mer enn én institusjon som tilbyr opplæringen for sikre en god opplæring og for å sikre en langsiktig og forutsigbar opplæring. Dette for å sikre seg mot at det blir for sårbart og slik at man har flere ben å stå på.

– Men organiseringen med Bodø kommune har vel ikke vært så vellykket og er vel like sårbart når man sitter uten lærer ved skolestart?

– Det ville ikke vært mindre sårbart hvis man bare hadde hatt én institusjon, så vi mener det er behov for to institusjoner som tilbyr slik undervisning. Vi har ambisjoner om å få flere elever i lulesamisk opplæring i grunnskolen, og da er det viktig med flere institusjoner som har kompetanse, sier Johansen.

– En teoretisk modell

Amund Eriksen er ikke enig.

Han mener Johansens resonnement ikke holder, og kaller hans vurdering som en teoretisk modell.

Eriksen viser til rammebetingelsene for lulesamisk språk som han mener ikke gir rom for å spre opplæringsressursene.

Han påpeker at fjernundervisningen for grunnskolen først kom i gang denne uka, og løsningen ble at fjernundervisningen skal tilbys fra tre lærere som sitter hver for seg i Tysfjord, Bodø og Lavangen kommuner.

– Fylkesmannen sier at å gi opplæring fra tre steder gjør tilbudet robust. Det ville være tilfelle hvis det var snakk om tre fagmiljø. I dette tilfelle snakker vi om tre enkeltlærere, med fjernundervisning som en del av stillingen, fra forskjellige kommuner.

Nå er undervisningen i gang

Fjernundervisningen for grunnskolen har kommet i gang denne uka opplyser Kevin Johansen.

Johansen er ikke redd for at elevene har mistet undervisning selv om samiskundervisningen ikke kom i gang fra første skoledag i høst.

– Det er forskriftsfestet hvor mange timer samiskundervisning elevene skal ha. Men det er ikke slik at den opplæringen skal gjelder fra en periode til en annen. Derfor er det viktig at vi har et system der de i løpet av skoleåret får et timetall som dem har krav på etter opplæringsloven, og det får disse elevene nå.

– Så ingen elever har blitt skadelidende fordi at opplæringen har startet litt sent nå i høst, og den vil nå gjøres litt mere intensivt og på en litt annen måte enn hva man ville gjort dersom undervisningen hadde startet opp i august. Men det blir på ingen måte et dårligere opplegg, sier Kevin Johansen.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK