– Melka må fram! sier Mikkel David Sara - singel, alenepappa og melkebilsjåfør på fjerde året.
I NRKs nye serie «Melkeveien» blir vi godt kjent med noen av landets tøffeste melkebilsjåfører.
I dokumentarserien får vi et innblikk i hverdagen til ansatte og miljøet rundt familiebedriften Fredeng AS i Karasjok som kjører melk for Tine meierier, og bønder i området.
For ti år siden var det 200 melkebønder i Finnmark. Siden har halvparten gitt opp, men det er likevel nok å gjøre for transportselskapet.
Ekstremvær
– Det beste med jobben min er å kjøre rundt i hele Finnmark - for så å ha en uke fri, sier Mikkel David.
– Det er litt artig med ekstremvær. Når til og med melkebilen må stoppe er det ikke uten grunn. Jeg vet ikke om jeg hadde trivdes like godt med å kjøre melkebil i sør.
Mil etter mil
Melkebilsjåførene i nord jobber til alle døgnets tider, i den mørkeste tida, i ekstrem kulde, helt til solen stiger opp igjen og ligger over viddene.
Meierisamvirket Tine har 398 melkeruter i Norge. Dette er den nordligste. Vær, vind, snø, ras og kolonnekjøringer er rutine når melka skal hentes i snitt hver tredje dag.
Tidligere har NRK fortalt om nordlige brøytebilsjåførers hverdag i serien «Brøyt i vei».
Men melkebil er noe ganske annet enn brøytebil, mener Mikkel David Sara.
– Nei, jeg kunne aldri tenke meg å kjøre brøytebil, sier 37-åringen fra Šuoššjávri i Kautokeino kommune og ler.
Rører mer på seg
– Jeg har inntrykk av at brøytebilsjåførerene sitter inne i bilen hele tiden og sjelden går ut.
- Les også:
– Vi melkebilsjåfører rører nok mer på oss, sier Mikkel David - som likevel spiser de fleste måltider bak rattet og sover bak førersetet over 120 netter i året.
Tine har i dag 280 melkebiler for innhenting av ku- og geitemelk i Norge
Sjåførene i «Melkeveien» er unntatt vanlige kjøre- og hviletidsbestemmelser og må kjøre før melka surner.
Tøffe vintre
Området sjåførene dekker i Nord-Troms og Finnmark er på størrelse med Danmark og Nord-Tyskland.
Sammen med de andre sjåførene i serien kjører Mikkel David 1 million kilometer i året - 100.000 mil eller 25 ganger rundt jorda.
Nå står den tøffeste delen av året for tur.
– Vinteren er den verste årstiden, med lange dager uten mat eller søvn, og dårlig vær, sier Mikkel David.
Han må uansett forhold frakte melkeproduksjonen, som i hele landet ligger på i underkant av 1,5 milliarder liter årlig.
Melk i fare
Skulle lastebilen ryke midt i stormen på fjellet, må melka tankes om i røffe forhold til en reservebil som ofte befinner seg langt unna, og bøndene nede ved fjorden står i sjeldne tilfeller i fare for å måtte helle ut melk.
– Jeg har verdens fineste jobb, sier melkebilsjåføren som snart kan ses på TV.
Første episode av «Melkeveien» sendes på NRK1 torsdag 23. oktober kl. 22.30.