Hopp til innhold

–Jeg e råere som Siw-Anita enn Sven

Árdna møter Sven Henriksen.

Siw Anita
Foto: Bengt Roger Kåven / NRK Sápmi

Den samiske skuespilleren Sven Henriksen har gjort mye forskjellig på teaterscenen i over 40 år, men nå går han nye veier ved å spille en kvinnerolle. Det gjør han som en hyllest til den nordnorske kvinnen.

– Som Siw-Anita tør jeg si ting jeg ellers ikke ville våget

– Å lage teater handler om å kle på seg en annen personlighet. Som Siw-Anita tør jeg si ting jeg ellers ikke ville våget. Men vi er ganske like. Vi er begge frittalende og mener veldig mye om så mangt, sier Sven Henriksen.

Den samiske skuespilleren Sven Henriksen er hovedgjest i denne månedes utgave av kulturmagasinet Árdna som sendes 31. oktober klokken 17.10 på NRK1. Vi møter han i Mo i Rana i Nordland der han bor og arbeider for tiden. I programmet får vi også en liten smakebit på Sven Henriksens kvinnelige alterego, en munnrapp dame fra Senja.

Sven Henriksen som Siw Anita på scenen

Sven Henriksen som Siw-Anita.

Foto: Bengt Roger Kåven / NRK Sápmi

– Hun er en dame som heller ikke er skåren for tungebåndet, ler Henriksen.

Mange jern i ilden

Henriksen sier selv at han ble frelst av teateret i en alder av 12 år og han har et imponerende langt teaterliv bak seg. Han har vært å se i filmer, ulike TV-produksjoner og teaterscener både i inn- og utland. Han har også jobbet som bl.a skuespiller og scenograf/makeup ved det samiske nasjonalteateret Beaivváš.

I tillegg er han artist, manusforfatter, blogger og samfunnsdebattant.

Ardna møter Sven Henriksen

Programleder Siv Eli Vuolab og skuespiller Sven Henriksen snakker om mange ulike temaer i denne månedens utgave av det samiske kulturmagasinet Árdna. Programmet ser du førstkommende torsdag.

Foto: Bengt Roger Kåven / NRK Sápmi

– Jeg kunne ikke hatt noe annet liv, sier han.

Engasjert i samisk kulturpolitikk

Sven Henriksens samiske røtter kommer fra Malangen i Troms, men han vokste opp sørpå. Hans samiske tilknytning blir bare sterkere med årene og han følger spesielt med på hva som skjer innen kulturpolitikken i Sápmi.

– Det gjør meg rasende å se at samiske politikere ikke fronter samisk kultur mer. Det er en skandale at det samiske nasjonalteateret fortsatt ikke har et eget teaterhus, men at de må jobbe under uverdige forhold i et gammelt kulturhus som skulle vært pusset opp for lenge siden, sier Henriksen.

– Det virker som om samiske politikere er mest opptatt av å skrive reiseregninger istedet for å ta vare på den samiske kulturen som bør være deres hovedoppgave.

Skriver politisk teater om gruvedrift

Sven Henriksen har også meninger om den samiske scenekunsten og teateret. I denne månedens Árdna avslører han at han jobber med et eget samisk teaterprosjekt som problematiserer mineralvirksomhet i Sápmi. Prosjektet er han allerede halvveis ferdig med.

– Samisk teater har vært litt redd for å ta tak i ømfintlige temaer og tiden er inne for å se på egen samtid. Det vil også det samiske teateret gjøre for de har bedt meg om å skrive for dem, sier Henriksen.

I denne månedens Árdna som sendes førstkommende torsdag klokken 17.10 på NRK1 møter vi i også den sjøsamiske tatovøren, kropp- og kunstmaleren Arnhild Haagensen som ikke kan leve uten kunsten. Nå er hun aktuell med en egen kunstutstilling i Oslo der samiske symboler står sentralt.

Korte nyheter

  • Stor utstilling med urfolkskunstnere: «Urfolkshistorier» i Bergen

    På fredag åpner vi den gigantiske utstillingen «Urfolkshistorier» på Kode i Bergen.

    Det er trolig første gang i Europa at et museum presenterer en så stor kunstutstilling med og av urfolk.

    Kuratorene representerer urfolk i Mexico, Brazil, New Zealand, Sápmi/Norden, Australia, Peru og Canada.

    Utstillingen teller til sammen 300 verk, 170 kunstnere og dekker sju regioner i verden.

    Utstillingen åpner fredag 26. april.

    Utstillingen er svært politisk, og har en egen avdeling om urfolksaktivisme.

    – Disse kunstnernes arbeid reflekterer deres liv - og selv om det er fra ulike kanter av verden går noen tema som en rød tråd: miljøødeleggelse, overgrep, frihetskamp og kulturundertrykkelse – men også en enorm overflod og livsglede.

    – Flere av kunstverkene representerer en viktig motstemme mot et økende overforbruk og naturødeleggelse, sier kurator Irene Snarby.

    De samiske kunstnerne er blant annet Britta Marakatt-Labba, Joar Nango, Ingunn Utsi og Máret Ánne Sara.

    Alexander Luna, Maxima Acuña in Tragadero Grande in front of the Laguna Azul, 2012 (detalj).
    Foto: Pressebilde
  • Møtes til protest mot president Lula

    Tusenvis av urfolk samlet seg mandag i Brasils hovedstad Brasilia til starten av den 20. «Free Land Camp».

    Den ukelange årlige leiren for urfolk i Brasil vil i år fokusere på å protestere mot president Luiz Inácio Lula da Silvas uoppfylte løfter om å opprette reservater og utvise ulovlige gruvearbeidere og landtyver fra deres territorier.

    I forrige uke opprettet Lula to nye reservater i stedet for de seks hans regjering hadde lovet i år.

    Under kunngjøringen erkjente han at «noen av vennene våre» ville bli frustrerte.

    Urfolksprotest i Brasilia
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Sámi festiválat Norggá buoremusaid gaskkas

    «Norske Kulturarrangører» organisašuvdna lea dál almmuhan evttohasaid oažžut lágideaddji bálkkašumiid jagi 2023 ovddas.

    Márkomeannu, Riddu Riđđu ja Sámi Beassášmárkanat leat evttohuvvon iešguđet surggiin.

    Sámi Beassášmárkanat gilvvohallet nammaduvvot «Dán jagáš festiválan».

    Festiválat Márkomeannu ja Riddu Riđđu lágideigga oktasaš doarjjakonseartta Fovse- sápmelaččaide ja -ákšunlisttaide Riikalávddis Oslos. Dainna konsearttain sáhttiba festiválat nammaduvvot Dán jagáš inspirašuvdnan.

    Márkomeannu lea maiddái finalistta Dán jagáš čalbmerávkaleapmi.

    Lubna Jaffrey åpnet Riddu Riđđu.
    Foto: Inga Maret Solberg Åhren / NRK