NRK Sámi Radio fortalte tidligere denne uken om Kautokeino-mannen Jon Thomas Hætta, som ble svindlet for 25 000 kroner gjennom et kjøp på internett.
- Les også:
Betalte 4.400 kroner
Han er ikke den eneste i bygda som har tapt penger på slik handel. I juli betalte Malene Larsen Gaino 4.400 kroner for en TV på Norges største nettauksjon
. Vi skriver nå oktober, og TV-en er fortsatt ikke kommet:– Jeg har aldri handlet noe på QXL tidligere, men registrerte meg for å være med på auksjonen, da jeg trengte ny TV i sommer. Jeg vant auksjonen, betalte for TV-en, og avtalen var at TV-en skulle leveres innen 31 virkedager, forteller Malene.
Seriøst firma
De 31 virkedagene gikk uten at TV-en dukket opp. Malene begynte å bli urolig, og kontaktet så QXL for å etterlyse varen. QXL kunne berolige henne med at TV-en selvfølgelig skulle komme, men at firmaet hun hadde kjøpt TV-en hos, Alcaimport, kunne være litt sen med å levere varene. QXL fortalte videre at de hadde samarbeidet med dette firmaet i 7 år, og at dette så absolutt var en seriøs forhandler.
Tida gikk, men TV-en uteble stadig. Malene begynte å purre på QXL og, både over telefon og via mail, men følte hun fikk veldig liten hjelp fra det kjente nettstedet. Hun forteller at QXL stadig kom med nye frister, frister som bare ble utsatt og utsatt.
Malene forsøkte også gjentatte ganger å kontakte firmaet hun hadde kjøpt varen hos, Alcaimport, men kom bare til eierens mobilsvar.
TV2 hjelper deg
21. oktober viser
. Det viser seg at det er mange flere enn Malene som sitter og venter på varer fra dette firmaet, og alle har handlet via nettstedet QXL.Malene kontakter igjen QXL og ber om å få pengene tilbake, da Tv-en tydeligvis aldri vil bli levert. QXL på sin side beklager saken, og sier at selgeren har mistet oversikten over alle leveransene sine. Men de sier de skal føre henne opp på en liste, så vil pengene komme etter hvert som selgeren får gjort opp for seg.
Den listen viser seg å bli lang. I etterkant av reportasjen på TV 2, har 177 personer meldt fra om manglende leveranse fra Alcaimport.
– Kjøp aldri noe hos QXL
Malene skjønner at slaget er tapt, og ser ingen annen utvei enn å anmelde saken til politiet. Men hun tviler på om hun noen gang får igjen pengene sine:
– Jeg er aller mest skuffet over nettauksjonen QXL. De reklamerer jo med å være den største og mest seriøse leverandøren av nettauksjoner i Norge, men det viser seg at man absolutt ikke kan stole på dem.
– Jeg er også skuffet over hvor lite hjelpsomme de har vært gjennom hele denne prosessen. Jeg fraråder alle til å handle noe gjennom QXL, og selv har jeg benyttet meg av dem for første og siste gang, forteller en skuffet Malene Larsen Gaino til NRK Sámi Radio.
– QXL er sikrest i landet
Markedsdirektør i QXL Per Terjesen, synes at hele denne saken er meget beklagelig, men føler at QXL har jobbet hardt for å rette opp i dette:
– Vi må huske her at QXL et annonseorgan på samme linje som eksempelsvis Finn.no. QXL selger ikke varene, men fungerer som en videreformidler av salg. QXL har derfor ingen juridisk ansvar overfor kundene, men derimot et moralsk ansvar som jeg mener vi tar meget alvorlig.
– Jeg er også temmelig sikker på at QXL er landets sikreste når det gjelder netthandel, da vi har i tillegg til standard sikkerhetsrutiner ved kjøp og salg, også et annet verktøy kundene kan bruke. Vi har et karakterbok-system hvor 15 millioner mennesker forteller hvorvidt de forskjellige firmaene er trygge å handle hos eller ikke. Følger kjøperen alle sikkerhetsrutinene til QXL, er de garantert å få varen, eller pengene tilbake, forteller Terjesen.
– Vi har et moralsk ansvar
Allerede i september begynte meldingene å strømme inn til QXL om at Alcaimport ikke har levert varer til kundene, og Alcaimport ble øyeblikkelig sperret fra nettstedet i følge markedsdirektøren. Gjennom årene har Alcaimport solgt over 8000 varer via nettstedet.
– Viser det seg at firmaer ikke leverer, kan ikke vi gjøre annet enn å stenge dem ute. Men vi har jobbet hardt i høst med å rydde opp i akkurat denne saken, da vi ser på det som vårt moralske ansvar. Men saken er selvfølgelig veldig trist for Malene og alle andre som er berørt av dette, forteller Per Terjesen til NRK Sámi Radio, for tiden på jobb i Frankrike.
NRK Sámi Radio har også forsøkt å kontakte firmaet Alcaimport som er ansvarlig for dette, men treffer kun en mobilsvarer.
Les også Forbrukerrådets advarsler om netthandel her: